بی شک داشتن یک رابطه عالی، یکی از پایه‌های اساسی خوشبختی فرد است و تنها در صورت تنهایی می‌توان متوجه شد که داشتن یک رابطه عالی و خوب چه قدر حیاتی و مهم است. متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هیچ کس به ما از فوت و فن‌های ایجاد رابطه تا رشد و حفظ آن صحبتی نخواهد کرد، و از طرفی متاسفانه در کشوری زندگی می‌کنیم که علی رغم سختی‌های مختلف، سطح توقعات هر فرد در رابطه از انتظارات رایج جهانی گاها بالاتر است. یعنی هر کس انتظار دارد که طرف مقابل از هر نظر کامل‌ترین و به نوعی بی عیب و نقص باشد. چیزی که عملا غیر ممکن است و گاها فراموش می‌کنیم که همان طور که خود ما از برخی جهات کامل نیستیم پس طرف مقابل نیز در برخی موارد ممکن است که کامل نباشد. پس نباید انتظارات را بی خود و بی جهت بالا برد و باید دانست که یکی از مفاهیم رابطه به کامل‌تر شدن دو طرف در کنار هم برمی‌گردد.

مثل همه جنبه‌های زندگی برای داشتن و حفظ یک رابطه خوب و عالی همیشه باید در تلاش بود و آموخت.

قطعا یکی از ابتدایی ترین مراحل ایجاد رابطه، به دیت و قرار اولیه باز می‌گردد، دیداری که به نوعی می‌تواند تعیین کننده‌ترین روز رابطه باشد چرا که معمولا نگاه‌ اول و کلام‌های اولیه تاثیر بسیار بزرگی را در ادامه رابطه خواهند داشت.

اما چرا با وجود چنین اهمیتی کسی تا به حال به ما در این باره آموزش نداده است؟ این که مثلا چه نوع لباسی برای این روز مناسب است؟ یا اینکه در چه محل و چه ساعتی برای قرار اولیه دیت را ست کنیم؟ چه صحبت‌هایی بکنیم و از گفتن چه چیزهایی پرهیز کنیم؟ و سوالات مختلف دیگر…برای همین می‌خواهم که در این مقاله به آداب و اصول حرفه‌ای و جنتلمنانه یک قرار عاشقانه بپردازم، پس لطفا با ما در مجله مگ مد لایف همراه بمانید.

MAGMODLIFE-LOVING

بایدها و نبایدهای یک دیت عاشقانه حرفه‌ای:

یکی از مهم‌ترین قدم‌های پیش از دیت، به این برمی‌گردد که دقیقا هدف و دورنما و چشم انداز آن دیت عاشقانه قرار چی باشه؟ یعنی قراره که با کسی ملاقات کنیم که در صورت شایستگی فرد همیشه و طولانی مدت ما باشد و یا صرفا قراری است تفریحی برای دو سه جلسه بیرون رفتن؟

بر اساس همون هدف اولیه می‌توان آداب اصولی یک دیت عاشقانه را توضیح داد. مثلا اگر هدف فردی صرفا یک قرار دوستانه معمولی باشد، درس کد کژوال انتخاب آن فرد است. اما اگر هدف فرد شروع یک رابطه عمیق و درست است درس کد بیزینس کژوال انتخاب مناسبی است.

ما در این مقاله بیشتر به دیتی خواهیم پرداخت که هدف فرد شروع یک رابطه عمیق و به امید خدا منجر به ازدواج خیر باشد.

همان طور که گفتیم نباید از تاثیرات بزرگ نگاه‌های اولیه و ظاهری در نوع پوشش، طرز آشامیدن، نوع سفارش دادن و برخورد با گارسون‌ها و… غافل شد. اما در کنار این موارد در دیت اولیه نیز نباید از حکمفرما بودن منطق و نگاه عاقلانه‌تر نیز قافل بود، چرا که فردی موفق است که در اوج هیجانات آن روز، از قوه احساسی و عقلانی خود به یک مقدار و به اعتدال استفاده کند و هم مسائل از دریچه عقلی سنجیده شوند و هم از دریچه قلب. نگران نباشید قرار نیست در این مقاله حرف‌های کلی و فلسفی بزنیم و در ادامه نکات ارزشمندی را برای داشتن دیتی عالی بر خواهم شمرد.

WWW.MAGMODLIFE.COM-LOVE-DATE

از چه چیزهایی ( در همان دیت اول) صحبت نکنیم؟ و چرا؟

شکی نیست که اگر قرار باشد با فردی برای تمام عمر زندگی کنی، اصلا نباید دروغ بگی ( هم به خاطر خودت و هم به خاطر احترام به طرف مقابل) اما به قولی هر حرفی زمانی و هر نکته مکانی دارد. دیت اولیه قراری نیست که از تمام تجربیات گذشته خود در آن صحبت کنی. دقت کن نگفتم دروغ بگی… گفتم که خودت همه چیز تلخ گذشته زندگیت رو (در دیت‌های اول) نگو مگر اینکه شخص مقابل ازت سوال بپرسد. اما چرا؟

از گذشته تلخ حرف زدن ممنوع: به عبارت بهتر خودت نباید نقش فرد قربانی را بازی کنی و نباید از خاطرات تلخ گدشته در آن قرار صحبت کنی به دلیل اینکه انقدر اعتماد به نفس پیدا کردی که فارغ از همه سختی‌هایی که همه ما در زندگیامون داشتیم، قراره با هم رابطه‌ای رو شروع کنیم که می‌تونه تولد دوباره ما دو نفر در کنار هم باشه( این مورد هم درباره افرادی صدق می کنه که قراره دوباره به هم برگردن و یا افرادی که روز اول آشناییشونه).

پس به طور کلی متخصصان این حوزه توصیه کرده اند که خودتون از گذشته خودتون چیزی نگید مگر آنکه سوالی بر اساس شرایط فرهنگی فرد مقابل وجود داشته باشد، که آن شخص محترمانه از شما سوال خواهد پرسید.

 

استفاده از قدرت‌های درونی به جای جاذبه‌های صرفا ظاهری

کسی منکر آن نیست که یکی از معیارهای وصل دو انسان به هم جاذبه‌های ظاهری هر فرد است و نمی‌توان منکر اهمیت آن شد. اما سوال این جا است که در قرارهای اولیه آیا باید صرفا بر بر جاذبه‌های ظاهری تکیه کرد و یا بهتر است از قدرت‌های حرفه‌ای تر و هوشمندانه تری برای جلب توجه فرد مقابل استفاده کرد؟

در جواب می توان گفت علاوه بر جاذبه های ظاهری مردانه و زنانه( در حد استاندارد)  و نه به صورت صرفا تمرکز بر آنها، بایستی از قدرت‌های درونی دیگری نیز بهره برد و صرفا به لوندی‌های مخصوص جنس خود نباید بسنده کرد و نبایستی در قرارهای اولیه بر شدت آن افزود و توجه را فقط به آن معطوف کرد و بایستی یک رفتار حرفه ای درونی نیز، قدرت شما را به طرف مقابل نشان دهد.

یادتان باشد که یک مجسمه زیبا اما تو خالی با ساده‌ترین تلنگری خواهد شکست، یعنی رابطه ای که صرفا بر اساس ظواهر زیبا شکل بگیرد به زودی خواهد شکست پس باید از همان ابتدا بر روی باطن و روح  خود و رابطه نیز کار کنید.

قدرتمند باش اما نه طوری که طرف مقابل حس کند که در زنجیر و مالکیت تو قرار دارد.

و توجه داشته باش که رابطه سالم در همکاری و تعامل آزادانه و قدرتمدانه دو طرف رابطه شکل خواهد گرفت.

LOVING-MAGMODLIFE

تایم و زمان ایده‌ال قرار عاشقانه

معمولا ساعت 4 تا 7 بعد از ظهر، یعنی ساعت‌های عصرگاهی تایم مناسبی برای قرار گذاشتن است چرا که از طرفی تایم کاری فرد معمولا تمام شده است و از طرفی قرار به صورت قرار شام نخواهد شد، توجه داشته باشید که بهتر است برای قرار اول به تایم شام برخورد نکنید، چرا که قرار شام اصول و مفهوم خاص خودش را دارا می‌باشد.

و سعی کنید که پیش از قرار حتما یک  بازه ساعت به خصوص را بین خود هماهنگ کنید، یعنی قرار اول صرفا یک ساعت و یا دو ساعت زمان ببرد و از قبل به طرف مقابل گفته شود که تایم قرار دو ساعته خواهد بود. و حتما به همان زمان گفته شده وفادار بمانید و حتی اگر گفتگو به خوبی پیش رفت و کلی حرف باقی مانده وجود داشت باز هم سر تایم گفته شده آن جلسه را با جملات قشنگ و جنتلمنانه به پایان برسانید. اما چرا؟

به چند دلیل حرفه‌ای و هوشمندانه شما باید نظم خود را  به طرف مقابل نشان دهید، یعنی اگر پیش از دیت قرار گذاشتید که دیت اولیه صرفا یک ساعت زمان ببرد، پس باید به احترام شخص مقابل و خودتان، سر یک ساعت ملاقات پایان پیدا کند.

و از طرفی با این تکنیک،نیاز به جلسات بعدی دیت حتما احساس خواهد  شد، یعنی فرد مقابل مشتاق خواهد بود تا در جلسات بعدی حضور پیدا کند تا ادامه گفتگو جریان پیدا کند. البته توجه کنید که خیلی هوشمندانه باید این کار صورت بپذیرد و در کلام مناسبی دیت اولیه پایان یابد و با کلام مناسب تری شخص مورد نظر را برای ادامه گفتگو در دیت بعدی ، مشتاق و البته دعوت کرد. که در ادامه توضیحات دقیق‌تری در این رابطه خواهم داد.

 

آیا مهمه که قبل از دیت، موضوعاتی را برای صحبت کردن در ذهن مرور کرد؟

چرا که نه، اگر که فکر می‌کنید که داشتن چنین رویکردی باعث استرس بیشتر شما نخواهد شد، خوبه که چند موضوع بولدتر و مهم‌تر را قبل از شروع جلسه در ذهنتون انتخاب کنید و درباره صحبت‌هایی که قراره در آن مورد انجام دهید،حساب شده فکر کنید.

با این روش می‌توانید بخشی از موضوعات را به جلسه اول دیت و موضوعات دیگر را به جلسات بعدی اختصاص دهید که همین عامل باعث مشتاق‌تر شدن طرف مقابل نیز خواهد شد

ولی البته حتما در پایان جلسه اول، به طرف مقابل بگویید که چه موضوعات دیگری نیز برای آشنایی بیشتر باقی مانده و شما مد نظر دارید که درباره آن‌ها نیز گفتگو کنید.

ولی در کل این را هم در نظر داشته باشید که قرار عاشقانه، نباید رباتیک گونه انجام شود که یعنی صفر تا صدش از قبل پیش بینی شده باشد. و باید کاملا در زمان حال جلسه حضور داشته باشید و بنا به جو آن روز، جلسه را صمیمانه و دوستانه در عین عرف و ادب روزهای اول آشنایی پیش ببرید.

 

در دیت اول عکس نگیرید

نکته دیگری که در قرار اول بایستی به آن توجه داشت آن است که در این قرار نباید عکسی به یادگار بگیرید. راستش شاید جالب به نظر برسه که اگر واقعا از طرف مقابل خوشتون آمده، از روز اول آشناییتون عکس یادگاری داشته باشید، ولی صبر کنید. عجله نکنید فرصت برای ساختن خاطرات قشنگ بیشتری وجود دارد و هر چیز در زمان خاص خودش اتفاق خواهد افتاد، پس ریسک نکنید چرا که ممکنه فرد مقابلتون از این رفتار در جلسه اول حس خوشایندی نگیرد. توجه کنید که همه خاطرات نباید در گوشی موبایل ثبت شود، بیشتر وقت‌ها قشنگی خاطرات به اینه که در قلب دونفر رابطه تمام جزئیات ثبت و ماندگار شود.

 

حضور در جمع دوستانه و یا پارتی؟

شکی نیست که پس از مدتی که از زمان رابطه گذشت، معمولا 6 ماه به بعد، شما می‌توانید دوستی خود را علنی‌تر کرده و معشوق خود را به دوستان، آشنایان و حتی خانواده خود نشان دهید، که البته این مورد به شرایط رابطه و قول و قراری که بین دو طرف رابطه برقرار است برمی‌گردد. اما توجه کنید که اصلا نباید در روزهای اول آشنایی به خصوص همان دیت‌های اولیه به پارتی و دورهمی‌ها رفت. اما چرا؟

برای این موضوع چند تا دلیل بیان شده است اما عقلانی ترین دلیل به نظر من آن است که اگر واقعا از طرف مقاببلتون خوشتان آمده، باید ابتدا پایه‌های ابتدایی رابطه خودتون رو دو نفره مستحکم کنید. مثلا فرض کنید همان ابتدا در پارتی یا دورهمی‌ای شرکت کنید و یکی از افراد حاضر در پارتی که به احتمال زیاد از آشنایان شما است، حرف نادرستی بزند که به پارتنر شما برخورد، اگر در ابتدای رابطه باشید شاید پارتنر شما رفتار آن دوستتان را به پای شما گذاشته و رابطه خراب شود، اما اگر مدتی از آشنایی شما گذشته باشد، پارتنر شما از خصوصیات اخلاقی شما آگاه‌تر است و می‌تواند تشخیص دهد که  رفتار آشنای شما، عقیده شما نبوده است.

البته این را هم همیشه در نظر داشته باشید که شما در مقابل معشوق و یار خود کاملا مسئولید، در واقع تنها فردی که ما تماما نسبت به او مسئولیت داریم شریک زندگی ما یعنی یار و همسر ما است. پس همیشه در این مواقع و در همه شرایط حامی یار خودتون باشید و اجازه ندهید چه خانواده و یا چه دوستان کوچکترین اهانتی به یار شما انجام دهند.

 

آیا باید در قرار اولیه به دنبال یکدیگر برویم؟

در قرار اولیه شما تنها باید محل قرار و ساعت قرار را بین خود مشخص کنید و هر کسی جداگانه در محل قرار حاضر شود.

 

کاملا صادق باش و بزرگنمایی نکن

انقدر اعتماد به نفس داشته باش که با وجود هر نقطه ضعف، بتونی برای یارت بهترین خودت باشی.

نباید از اینکه مثل هر انسان دیگه‌ای ممکنه نقطه ضعفی داشته باشی یا به طور واضح تر اینکه کامل نیستی بترسی، بدان که همه 8 میلیارد انسان روی زمین نقطه ضعف‌هایی مخصوص به خودشون یا اطرافیانشون دارند و هیچ کسی کاملا کامل و فوق ‌العاده نبوده، پس نترس و روی نقاط قوتت تمرکز کن، بدون بزرگنمایی و دقیقا همان چیزی را که هستی بیان کن.

نباید در قرار عاشقانه و پس از آن دروغ گفت چرا که اگر قرار باشد که آن رابطه به مراحل جدی‌تر و عالی‌تری برسد بالاخره یک روز دروغ‌ بر ملا شده و قطعا خوشایند نیست.

پس بهتر است از همان ابتدا در مورد ترس‌ها، ضعف‌ها و هر مشکلی صحبت کنید. قطعا برخی مشکلات وجود دارند که قابل حل شدن هستند و این اطمینان رو به طرف مقابلتون بدبد  که به مرور زمان آن مشکلات بر طرف خواهد شد. اما شاید مواردی باشد که به راحتی قابل حل شدن نباشد و بدانید که اگر دو نفر همدیگر را بخواهند با نقص‌های هم نیز کنار خواهند آمد.

و همیشه این نکته را نیز در نظر داشته باشید که یکی از اصول برقراری رابطه به کامل شدن و تکمیل شدن دو نفر در کنار هم بر می‌گردد ( مثل پازلی که جدا از هم کامل نیست ولی زمانی که قطعات پازل در کنار هم قرار گیرند، پازل کامل خواهد شد)

ممکن است شما در ویژگی‌هایی نقاط قوت داشته باشید و طرف مقابلتون در ویژگی‌های دیگری نقاط قوت داشته باشد که همین حضور شما در کنار هم باعث به وجود آمدن یک تیم دو نفره شکست نا‌پذیر و دوست داشتنی خواهد شد.

پس در جلسات اولیه از ترس‌ها و مواردی که طرف مقابلتان را ناراحت می‌کند سوال کنید تا با دانستن آن‌ها به بهتر شدن رابطه  کمک کنید و نا خواسته به طرف مقابل آزار نرسانید.

 

ساعت و محل قرار

برای دیت اولیه از کافه‌های بسیار خلوت و دنج و همچنین جاهای بسیار شلوغ و پر سر و صدا دوری کنید. چراکه جای بسیار خلوت ممکن است حس خوشایندی به خصوص به دختران ندهد( در قرار اول) و در جاهای پرسرو صدا نیز امکان مکالمه با کیفیت فراهم نیست. مثلا اگر جایی قرار بگذارید که موسیقی بلند باشد، امکان صحبت کردن مشکل خواهد بود.

همچنین توجه کنید که در این قرار رو به روی یکدیگر بنشینید و از نشستن‌های 90 درجه و یا خیلی نزدیک بپرهیزید.

ساعت مناسب قرار نیز همان ساعت 4 تا 7 بعد از ظهر مناسب است به دلیل آنکه شما و یا طرف مقابل  شاغل هستید و زمان زودتر برایتان میسر نیست و از طرفی بعد از ساعت 7 نیز قرار شام محسوب می‌شود.

 

چگونه و چی سفارش دهیم؟

توجه داشته باشید که شیوه سفارش دادن شما و طرز برخورد شما با پرسنل کافه، یکی از موارد مهم است که باید به آن توجه داشته باشید.

 از سفارش آیتم‌های سخت و پیچیده که خوردن و آشامیدن آن سخت است در قرار اول پرهیز کنید. نه آنکه بد باشه، ولی شاید انتخاب یک مورد سخت، حواس شما را پرت کرده و موجب استرس شما بشود. پس سعی کنید که تا جای ممکن نوشیدنی‌های رایج‌تر و آسان را انتخاب کنید.

دقت کنید که طرز برخورد شما با دیگر افراد نیز تعیین کننده است، پس با رعایت احترام و جنتلمنانه با پرسنل کافه و در واقع همیشه  برخورد داشته باشید.

نکته دیگر در خصوص سفارش آن است که ابتدا اجازه دهید خانم سفارش خود را انتخاب کند و بعد نوبت آقا است و بهتر است که موقع سفارش دادن آقا سفارش را بیان کند.

 

بغل و روبوسی ممنوع

در پایان جلسه اول ملاقات از بغل کردن و روبوسی پرهیز کنید و تنها به دست دادن (آن هم با پیش قدم بودن خانم) اکتفا کنید.

 

نکته دیگری که بایستی مد نظر داشته باشید آن است که پس از خاتمه جلسه اول، از تماس گرفتن‌های پشت سر هم و پرسیدن سوال‌هایی که مثلا نظرت راجع به من چی بود خوددداری کنید. اما چرا؟

چون با پرسیدن این سوال یک جورایی عزت نفس پایین خود را نشان خواهید داد.

اما می‌توانید به جای پرسیدن چنین سوالاتی از بابت اوقات خوشی که در کنارش داشتید تشکر کنید و نشان دهید که مشتاق هستید جلسات دیگری نیز وجود داشته باشد و کم کم مکالمات و گفتگوهای خود را ( در صورت موفقیت آمیز بودن جلسه اول)  به صورت روزانه بیشتر و بیشتر کنید.

 

LOVE-DATE

و پیش از جمع بندی این مقاله، دو متن زیبا از کتاب نکته‌هایی از یک کل منسجم:

دوباره عاشقت خواهم شد. من پیدایت خواهم کرد. درست همان جا که گمت کرده بودم. دوباره مرکز دنیایم خواهی شد و با هم قدم خواهیم زد. دوباره دوستت خواهم داشت، درست شبیه همان اوایل که داشتم کشفت می کردم. شبیه همان اوایل راه. یادت هست؟ من دوستت داشتم. ازت راضی بودم. لازم نبود شخص خاصی باشی تا ببینمت. لازم نبود کار خاصی انجام دهی ، لازم نبود شبیه آدم های موفق و خوشبخت باشی تا مورد پذیرشم قرار بگیری. هر رفتار و هر کلمه تو برایم جذاب بود. تو خودت بودی و من دوستت داشتم.

شاید باید تمام این سال‌ها را تجربه می‌کردم تا جایی در مسیر زندگی با تو بر خورد کنم.

روزی که پیدایت کردم درست شبیه همان زمانی بودی که گمت کرده بودم، ترسیده و زخمی.

تصویرت مدت‌ها بود از ذهنم پاک شده بود اما چشمانت را شناختم.

همان چشمان زیبای آشنا

دوباره با چشم‌هایی برخورد کردم که امن ترین و البته غمگین ترین نگاه جهان را داشت امن چون همیشه منتظرم بوده و غمگین از گمشدگی طولانی‌اش.

به سمتت آمدم و آن لحظه تنها حسی که داشتم عشقی عمیق و بسیار قدیمی بود اما انگار نمی‌خواستم حضورت را ببینم

تو را دیدم که چگونه با صبر و امیدواری تا اینجا را ادامه داده‌ای.

دوام می‌آوردی، درست همان زمان‌هایی که فکر می‌کردم هیچ ادامه‌ای وجود نخواهد داشت.

شاهد بودم که چگونه با اینکه نادیده‌ات می‌گرفتم، تلاش می‌کردی دیده شوی و به من بگویی: درد هم عبور می‌کند، من کنارت هستم.

اما من مدت‌ها صدایت را نشنیدم و مدت‌ها با انکار حضور تو وارد رابطه‌ها شدم و فقط تو می‌دانی که حتی در رابطه‌ها چه قدر تنها بودم.

همیشه می‌دانستم جای خالی ای در قلبم وجود دارد و انگار آدم‌ها و رابطه‌ها نمی‌توانند آن را پر کنند و لحظه‌ای که پیدایت کردم جای خالی پر شد.

چه طور ممکن است این قدر جواب به ما نزدیک باشد و ما ناتوان از دیدنش؟

چطور ممکن است که تو همیشه حضور داشته‌ای و من گمت کرده بودم؟

چه گمشدگی احمقانه ای.

برای تمام این سال ها از تو ممنونم

برای تمام لحظاتی که دوام آوردی و در گوش من زمزمه می‌کردی که این نیز می گذرد. تو قطعا دوست داشتنی‌ترین بخش زندگی‌ام هستی.

با پیدا کردنت می‌توانم تغییر را شروع کنم، می‌توانم بخش‌هایی از رفتارم را تغییر دهم و می‌توان عشق ورزیدن را دوباره بیاموزم اما این بار این تغییرات لحن سرزنش نخواهد داشت. صبورتر خواهم شد و راحت تر با نقص‌ها کنار خواهم آمد.

تو با تمام زخمی بودنت و با تمام گذشته‌ای که داشته‌ای و با تمام تصمیم‌ها، هنوز وجود داری و خوشحالم که جایی در مسیر مرور خودم و خاطراتم پیدایت کردم.

تو تا همیشه زیباترین همراه زندگی‌ام خواهی بود.

کنارت خواهم ماند این بار صبور و امیدوار.

با هم عبور خواهیم کرد از دردها و بحران‌ها.

با هم عبور خواهیم کرد از تغییراتی که لازم است انجام دهیم

با هم گذر خواهیم کرد از هر لحظه این زندگی غیر قابل پیش بینی.

جمع بندی:

مواردی که در این مقاله بررسی شد و به آن پرداختم صرفا به آداب دیت و قرار اولیه بر می‌گردد، البته برخی از نکات مطرح شده بایستی در تمامی دوران رابطه رعایت گردد.

این که در ادامه و بعد از قرار اولیه چه اقداماتی را بایستی انجام داد به توضیحات بسیار مفصل‌تری بر می‌گردد که در مقالات دیگری باید به آن پرداخت.

نمی دونم که الان کجای زندگی و رابطتتون ایستاده اید ولی از خدا برای هممون یک رابطه عاشقانه عالی آرزومندم با نهایت خوشبختی.

به قلم پوریا نجفی شیوا