خیلی از ما، مثل خود من عاشق و دلبسته انواع حیوانات مثل سگ، گربه و انواع مدل‌های پرنده‌ها و… هستیم. یک جورایی هر کدام از حیوانات با ویژگی‌های خاص خودشون فوق العاده هستند.

بر خلاف نظر بعضی‌ها که فکر می‌کنند حیوانات از شعور و درک بالایی برخوردار نیستند، همه حیوانات مثل همه ما انسان‌ها از انواع احساسات و شعور و عقل و آگاهی برخوردار هستند. درست و دقیقا شبیه ما انسان‌ها و حتی شاید بیشتر از برخی انسان‌ها، اگر که ما انسان‌ها با هم صحبت می‌کنیم و نیاز به صحبت کردن داریم انواع حیوانات نیز به زبان خودشون صحبت می‌کنند. اگر که ما نیاز به آزادی، عشق، آرامش، استفلال، رشد، محبت، انواع خوراک‌ها، امنیت، سفر و… داریم مطمئن باش حیوانات دیگر هم از چنین نیازهایی بسته به شرایط خودشون نیازمندند.

حقوق حیوانات

حیوانات خانگی:

خیلی از ما مردم به دلایل مختلف علاقه‌مند هستیم که حیوان خانگی داشته باشیم که با رعایت حقوق حیوانات می‌تواند ایده بسیار زیبا و جذابی باشد.

تا حالا این جمله هایی که می‌خوام بگم را شنیدید؟

  • براش بهترین غذا و سرپناه را فراهم کرده‌ام، پس دارم بهش لطف می‌کنم
  • اگر که بیرون بود تا الان مرده بود چون نمی‌تونست از پس خودش بر بیاد

من به شخصه خیلی از این جملات و گفته‌ها را از برخی صاحبان حیوانات شنیده‌ام، اما آیا واقعا فقط و فقط غذا و سرپناه نیاز حیوان خانگی شما است؟

قطعا نه و در کشورهای پیشرفته به مرور زمان قوانین و حقوق بیشتری برای حیوانات و صاحبان حیوانات وضع شده است، به طور مثال در کشور سوئیس شما حق نگهداری حیوانی را به صورت تکی نخواهید داشت و در صورت تمایل به داشتن حیوان خانگی بایستی آن را به صورت جفت خریداری و نگهداری کنید.

در ادامه برخی نیازها و قوانینی که لازم است به عنوان صاحب حیوانات خانگی رعایت کنیم را بررسی کرده‌ام، پس برای شناخت هرچه بهتر با حقوق حیوانات با تیم سبک زندگی مجله مگ مد لایف همراه ما باشید.

اما قبلش لازم می دونم بیان کنم که من مخالف نگهداری حیوانات در خانه نیستم و شدیدا به داشتن حیوانات خانگی علاقه‌مند هستم

فقط امیدوارم روزی برسه که با رعایت حقوق حیوانات آن‌ها را به سرپرستی بپذیریم.

گربه در خانه

حقوق و نیازهای حیوانات:

بحث درباره حقوق حیوانات بسیار گسترده است که شامل انواع حیوانات در شرایط مختلف از جمله حیوانات مزارع، حیوانات داخل باغ وحش، حیوانات خانگی و… می‌شود که برای بررسی هر کدام از آن‌ها به مقاله جامع و مفصلی نیازمندیم، اما هدف از این مقاله تنها اشاره مختصری به برخی از حقوق حیوانات خانگی است تا پس از آن  بتوانیم با مطالعه بیشتر و کامل‌تر از منابع معتبر و تخصصی حیوانات، برخی حقوق دیگر آن‌ها را نیز شناخته و رعایت کنیم.

  • نه به قفس
  • نگهداری هم زمان حیوان نر و ماده
  • تشکیل گروه‌های دوستی با صاحبان حیوانات خانگی
  • نه به عقیم
  • نژاد پرست نباشیم
  • سرپرستی حیوانات بی سرپرست خیابانی و خدایی نکرده مجروح خیابانی
سگ زیبا
عکس از پوریا نجفی شیوا

نه به قفس و اسارت:

همان طور که ما انسان‌ها از هر نوع اسارت و محدودیتی بیزاریم، حیوانات نیز از آن بیزارند. فرض کن که مجبور باشی حداقل یک شبانه روز یک جای کوچک بشینی و حتی نتونی پاهات رو تکان بدهی، علاوه بر اینکه پس از مدتی پاها و اندامت دچار درد می‌شود از نظر روحی هم آسیب می‌بینی، حالا فرض کن پرنده‌ای که در ققفس روزها و ساعت‌ها بدون حرکت بال خود، مجبوره یک گوشه کز کنه چه حس و دردی رو تحمل می‌کند؟

بهتر آن است که به جای قفس، شرایط مشابه محیط طبیعی را برای حیوان خانگی در خانه ایجاد کنیم و البته تا جای ممکن آن را از محیط طبیعی واقعی نیز محروم نکنیم.

شاید با خودت بگی که شرایطش سخته، اما در جواب میشه گفت که کسی من و شما را مجبور نکرده به خاطر خوشی خودمان کسی ( حیوانی ) را اسیر کنیم.

پس اگر که شرایطش رو داری براش محیط آزاد و به گونه‌ای طبیعی در خانه ایجاد کن.

گربه

نگهداری حیوان نر و ماده:

قطعا تویی که داری این متن را می‌خوانی، تو زندگیت از نظرهای مختلف نیاز به همدم و همسر و یار داشتی و داری، اگر کسی تو رو به اسارت بگیره و بگوید که تا آخر عمر مجبوری تنهایی زندگی کنی خوشحال میشی؟

قطعا نه، پس حیوان خانگی تو نیز مثل ما انسان ها نیاز به یار و همدم و شریک زندگی دارد، از آن‌ها دریغ نکنیم.

سگ عروس و داماد

تشکیل گروه های دوستی با صاحبان حیوانات:

با این روش می‌توان با یک تیر دو نشان زد که علاوه بر گسترش روابط اجتماعی بین فردی در بین ما انسان ها( صاحبان حیوانات) باعث گسترش روابط اجتماعی حیوانات ما نیز خواهد شد.

دوستی سگ ها
دوستی گربه ها

نه به عقیم:

به بهانه اینکه نمی‌تونی یک جفت حیوان را با هم نگهداری کنی به وجود و بدن آن حیوان صدمه نزن.

به جای عقیم کردن، شرایط درستش را براش فراهم کن. این لطف نیست، اگر که مسئولیتش را به عهده گرفتی وظیفه تو است.

زوج حیوانات - مرغ عشق

نژاد پرست نباشیم:

بعضی‌ها فقط به نژادهای خاصی از سگ و گربه و یا هر حیوان دیگری محبت می‌کنند و آن‌ها را به خانه‌های خود راه می‌دهند. آیا این نژاد پرستی نیست؟

سگ دوست داشتنی
عکس از پوریا نجفی شیوا

سرپرستی حیوانات بی سرپرست خیابانی:

اگر به دنبال داشتن حیوان خانگی می‌گردی چه بهتر که آن را از بین حیوانات مجروح و آسیب دیده خیابانی انتخاب کنی و به آن رسیدگی کنی.

من خودم بعضی از افراد را دیده‌ام که چنین کاری کرده و با خواست خدا زندگی بهتری را برای آن حیوان به ارمغان آورده‌اند.

هم خودشون خوشحال شدن و هم آن حیوان.

عشق در پرندگان

جمع بندی:

می‌دونم که شاید بعضی افراد با خواندن این مقاله با نظرات من موافق نباشند اما وقتی می‌بینم که حقوق اولیه حیوانات رعایت نمی‌شود، حس ناخوشایندی برام ایجاد می‌شود و برای همین بر خودم لازم دونستم که حتما این مقاله را بنویسم.

امیدوارم روزی برسه تا با زندگی مسالمت آمیز انسان‌ها با حیوانات، دنیای بهتری را تجربه کنیم.

به قلم پوریا نجفی شیوا