آنچه که باید از پلاتین در جواهرسازی بدانیم:

اگر از عموم مردم پرسیده شود که دو فلز گرانبها را نام ببرید، قطعا اشاره مستقیم آن‌ها به طلا و نفره خواهد بود. اما به دلایل مختلفی همچون مقادیر ذخایر فلزات و دیگر عوامل، فلز پلاتین از طلا و نقره گرانبهاتر و با ارزش‌تر است.

فلز پلاتین دارای ویژگی‌هایی است که علاوه بر ارزشمند بودن، امکان استفاده از آن را در صنعت جواهرسازی فراهم آورده است. در واقع تنها ارزشمندی فلز یا سنگ جواهری دلیل بر استفاده آن در زیورآلات نیست، بلکه آن سنگ یا فلز بایستی دارای ویژگی‌هایی باشد که بتوان از آن در ساخت زیورآلات استفاده کرد.

پلاتین در کنار طلا و نقره و.. از جمله فلزاتی هستند که به دلیل داشتن ویژگی‌های مناسب، در ساخت زیورآلات استفاده می‌شوند.

برای همین در این مقاله به بررسی این فلز گرانبها خواهیم پرداخت. پس لطفا با دانستنی‌ هایی درباره پلاتین همراه ما در مجله مگ مد لایف باشید.

مقایسه حلقه پلاتین با حلقه طلا و نقره

چرا پلاتین؟

پرسش اولی که باید به آن پاسخ دهیم آن است که چرا برخی از افراد به جای استفاده از طلا و نقره که قیمت مناسب‌تری دارند به سراغ استفاده از فلز پلاتین روی می‌آورند؟

در پاسخ به این پرسش باید دو نکته را در نظر گرفت.نخست آنکه برخی از افراد علاوه بر زیبایی فلزات و جواهرات به دنبال ارزشمندتر بودن آن‌ها نیز هستند، یعنی حتی گر دو فلز یا جواهر کاملا از نظر ظاهری شبیه به هم باشند اما خود حس داشتن فلز ارزشمندتر، به صاحب آن جواهر احساس بهتری منتقل خواهد کرد.

و از طرف دیگر این مورد به اعتقادات مذهبی نیز بر می‌گردد.

همان طور که همه ما می‌دانیم در برخی از ادیان و عقاید، استفاده از فلز طلا برای مردان نکوهیده است و علاوه بر آن کلا برخی مردان علاقه چندانی به استفاده از طلا نشان نمی‌دهند. در این گونه موارد جواهر فروشان به افراد حلقه یا دستبندهای پلاتین پیشنهاد می‌دهند.

پس تا این جا متوجه شدیم که حداقل به دو دلیل امکان خرید پلاتین به جای طلا و نقره حتی با وجود قیمت بالاتر وجود دارد.

پس اگر به دلایل پزشکی، مذهبی یا فرهنگی علاقه‌ای به استفاده از طلا ندارید، به جای آن می‌توانید از پلاتین و یا نقره بهره ببرید.

فلز پلاتین در جواهر

بررسی فلز پلاتین:

پلاتین از لحاظ خوردگی فلز پایداری است و کدر نمی‌شود، در واقع جلای فلزی خود را حفظ  می‌کند.

وزن مخصوص پلاتین از طلا و نقره بیشتر بوده و در رنگ‌های نقره‌ای یا خاکستری قابل یافت شدن است.

چند ویژگی از پلاتین:

  • سختی فلز پلاتین: 4
  • رنگ: نقره‌ای
  • وزن: 10.5
  • ساختار بلوری مکعبی

یکی از موارد جالب دیگر درباره پلاتین به نقطه ذوب آن بر می‌گردد که در دمای بالای 1700 تا 1800 درجه می‌توان آن را ذوب کرد.

محل اکتشاف پلاتین

محل یافتن پلاتین:

به مانند هر فلز و جواهر دیگری، پلاتین نیز در محل‌های بخ خصوصی یافت می‌شود و در همه کشورها و نقاط دنیا نمی‌توان  انتظار کشف آن را داشت.

این فلز معمولا در کشورهای کانادا، آفریقای جنوبی، آمریکا، استرالیا، کلمبیا، روسیه، پرو و… قابل اکتشاف است.

برای کشف پلاتین بایستی به صخره‌های آتشفشانی، سنگ‌های رسوبی داخل رودخانه‌ها و یا یخچال‌های طبیعی مراجعه کرد.

حلقه پلاتین برای ازدواج

قیمت فلز پلاتین:

با توجه به نوسانات بالایی که در کشور ما ایران در نرخ دلار و ارزها وجود دارد نمی‌توان حتی قیمت حدودی فلز یا جواهری را مطرح کرد. اما برای آنکه تفاوت قیمت پلاتین با طلا و نقره مشخص گردد در تاریخ نگارش این مقاله قیمت این سه فلز را با هم مقایسه خواهیم کرد:

در این زمان قیمت هر انس طلا … قیمت هر انس نقره … و قیمت هر گرم پلاتین … می‌باشد که همان طور که مشاهده می‌کنید تفاوت قیمتی این 3 فلز کاملا مشخص است.

جمع بندی:

همان طور که اشاره شد انتخاب بین پلاتین به عنوان پایه حلقه و جواهرات بیشتر به دلایل مذهبی و اعتقادات فرهنگی و پزشکی بر می‌گردد که بسیاری استفاده از طلا را برای مردان درست نمی‌دانند. در این موارد می‌توان از فلز پلاتین و یا نقره در حلقه مردان استفاده کرد.

به شخصه براتون حلقه ای سرشار از عشق، فارغ از هر نوع جنس از فلز آن آرزومندم. یعنی مهم نیست که فلز حلقه شما طلا، پلاتین، نقره و یا هر چیز دیگه‌ای باشد، مهم آن است که حلقه ای با عشق همراه لحظه به لحظه زندگیتون باشد.

به قلم پوریا نجفی شیوا