همان طورکه حتما اطلاع دارید، برای مشخص کردن ارزش هر الماسی از چهار معیار اصلی پاکی، وزن، نوع تراش و رنگ آن صحبت به عمل می‌آید.

یکی از این چهار عامل، پاکی الماس نامیده می‌شود که در خرید هر جواهر دارای الماس باید به نوع درجه پاکی آن حتما دقت کنید.

در واقع هر چه قدر الماسی پاک تر باشد، درخشش و تلالو آن و در کل زیبایی آن خیره کننده تر است. البته نباید از نوع تراش آن نیز غافل شد.

در این مقاله از مجله تخصصی طلا و جواهر مگ مد لایف به پاکی الماس خواهیم پرداخت تا با دانستن آن انتخاب آگاهانه تری در خریدهای خود داشته باشید.

 

مفهوم پاکی و درجه بندی پاکی الماس

انواع درجه پاکی الماس:

هر چه قدر که تعداد اینکلوژن در الماس کم‌تر باشد یا به عبارنی هر چه قدر مقدار لکه‌ها کمتر باشند، الماس پاک‌تر نامیده می‌شود.

این عیوب معمولا با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند ولی در ظاهر هر جواهر الماسی، پاکی آن نقش تعیین کننده‌ای دارد و می‌تواند درخشش آن را دچار تغییر قرار دهد.

بر همین اساس درجه بندی علمی به وسیله GIA  برای یک الماس ارائه شده است که در زیر توضیح این درجه بندی آورده شده است.

 

درجه بندی gia و پاکی الماس

انواع درجه بندی GIA

  • FL
  • IF
  • VVS1.VVS2
  • VS1,VS2
  • SL1,SL2
  • l1,l2,l3

که به ترتیب از بالا به پایین ارزش پاکی الماس نزولی است. در واقع مورد اول یعنی FL  ارزش بسیار بالاتری از موارد بعدی خود دارد و الماس پاک‌تر و درخشان‌تر است.

باید توجه داشت که الماس با درجه پاکی FL  بسیار نادر بوده و در خریدهای رایج طلا و جواهر معمولا از نوع VVS  استفاده می‌شود.

پاکی الماس

چه طور می توان از درجه پاکی الماس خریداری شده اطمینان به دست آورد؟

قطعا تشخیص درجه پاکی الماس‌ها با چشم غیر مسلح امکان پذیر نیست و حتی با داشتن ابزار مخصوص نیاز به تجربه و تخصص بالایی برای آن وجود دارد. پس شما به عنوان یک مشتری و خریدار جواهر الماس، قادر به تشخیص درجه بندی الماس نخواهید بود. اما راه حلی برای این موضوع وجود دارد و آن در خواست ارائه گواهی GIA  از فروشنده طلا و جواهر است.

گواهی GIA  مانند یک شناسنامه الماس عمل می‌کند و علاوه بر مشخص کردن ویژگی‌های دیگر الماس، درجه بندی پاکی آن نیز در این شناسنامه قید شده است.

که حتما توصیه می‌شود که در خریدهای خاص و گران قیمت خود حتما از فروشنده این گواهی را درخواست کنید تا از صحت درجه پاکی جواهر خود اطمینان کامل را به دست آورید.

به قلم پوریا نجفی شیوا