ما در بخش مد و فشن مگ مد لایف، قصد داریم که طی چند مقاله درباره تاریخ لباس تمدن های مختلف جهان مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در این بخش به سراغ بررسی پوشاک و نوع لباس پوشیدن مردان و زنان مصر باستان رفته‌ایم.

اگر علاقه مند هستید که درباره نوع لباس مردمان مصر باستان بیشتر بدانید و به نوعی از مد و فشن دوران مصر باستان اطلاع داشته باشید با ما در مجله فشن مگ مد لایف همراه باشید.

پوشاک و لباس مصر باستان

در مصر باستان پارچه کتان از اهمیت بالایی برخوردار بود و عموم مردم بیشتر از لباس‌هایی با جنس کتان استفاده می‌کردند، اما افراد مرفه‌تر معمولا از جنس پارچه ململ شفاف استفاده می‌کردند که الیاف این پارچه در جلگه رود نیل به دست می‌آمد.

درباره طیف رنگی لباس های مردم مصر باستان می‌توان گفت که عموما رنگ سفید یا کرم مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما رنگ‌های روشن در تنوع زیاد نیز مورد پسند آن مردمان بوده است.

پوشاک و لباس مصر باستان

شنتی یا لباس شیر، جز اولین لباس‌های مصریان باسنان

اگر بخواهیم درباره یکی از معروف ترین و رایج ترین لباس‌های مردان مصر باستان بحث کنیم، به لباسی به نام شنتی برمیخوریم که این لباس دامنی بود که همانند لنگی به دور کمر مردان مصری بسته می‌شد و از جنس کتان بود.

برای اینکه این دامن بر تن مردان به درستی بنشیند از کمربندهای چرمی استفاده میکردند و کمربند را بر روی شنتی استفاده می‌کردند.

همچنین به مرور زمان یک نوع بالاپوش نیز از جنس کتان به این دامن مردانه اضافه شد که مردان مصر باستان از آن نیز استفاده می‌کردند.

لباس زنان مصر باستان

بررسی لباس زنان مصر باستان

لباس زنان مصر باستان عموما چسپان بود که از سینه تا مچ پا را می‌پوشاند. این لباس با یک یا دو بند بر روی سرشانه قرار می‌گرفت تا لباس را بر بدن زنان نگاه دارد.

کفش زنان مصر باستان نیز از نوع صندل بود.

صندل‌هایی از جنس چوب، چرم و یا پاپیروس که البته باید اشاره داشت که در اغاز تنها کاهنان مصری از صندل استفاده می‌کردند و به مرور دیگر طبقات جامعه نیز از صندل‌ها به عنوان یک لباس برای پای خود استفاده کردند.

در استایل زنان مصر باستان کلاه گیس و کلاه نیز جای خاص خود را داشت و افراد ثروتمندتر از کلاه گیس هایی با جنس الیاف خرما یا پشم استفاده می‌کردند اما افراد معمولی جامعه از کلاهی بدون لبه از نمد بر سر قرار می‌دادند.

در این بین زنان مصر باستان از اکسسوری ها نیز در استایل خود استفاده می‌کردند که میتوان به گل‌های نیلوفر آبی، پر مقدس و نمادی از افعی اشاره داشت که هر کدام معنای خاصی را ارائه می‌دادند.

آرایش زنان مصر باستان

زنان مصر باستان اطراف چشمان خود را به رنگ سیاه یا سبز در می آوردند و گونه های خود را سرخ و یا سفید می‌کردند و از رنگ قرمز برای لب استفاده می‌کردند.

علاوه بر استفاده از حنی به عنوان یک وسیله آرایشی، مسیر رگ‌های سینه خود را با رنگ آبی مشخص تر می‌کردند و از روغن های مختلف بر بدن خود می‌زدند.

 

آرایش و استایل مردان مصر باستان:

مردان مصری معمولا ریش و سبیل خود را از ته می تراشیدند ولی افراد بالا مقام از ریش مصنوعی استفاده می‌کردند و آن را با بندهایی از جنس طلا به کلاه خود وصل می‌کردند.

مردان مصری همچون زنان مصری از انواع زیور الات مانند گردنبند، مچ بند و ساق بند در استال خود بهره می‌بردند.

 

نکاتی در خصوص لباس مردمان مصر باستان:

در لباس مردان و زنان مصر باستان از پیراهن هایی با نخ‌های زر و طلا نیز استفاده می‌شده است.

در استایل مردمان مصر باستان و به ویژه افراد ثروتمند‌تر از چتر نیز استفاده می‌شده است.

در واقع افراد بالا تر جامعه، همراهانی داشتند که برای او چتری را به همراهش حمل می‌کردند تا از گرمای آفتاب در امان بماند.

تصاویر لباس مصر باستان:

در زیر تعدادی از تصاویر استایل و نوع پوشش مردمان مصر باستان را برای شما گرد آوری کرده ایم.

تصاویر لباس مردم مصر باستان
لباس مردم مصر باستان
لباس مصریان باستان
استایل مصر باستان
لباس مردان و زنان مصر باستان
استایل مردم مصر باستان
لباس زنان مصر باستان
لباس های مصر باستان

جمع بندی:

در این مقاله خلاصه نسبتا کاربردی ولی کوتاه از نوع پوشاک مردان و زنان مصر باستان را مورد بررسی قرار دادیم.

البته به طور قطع تاریخ هزاران ساله مصر باستان انواع و اقسام دیگر لباس را به خود دیده است که برای دانستن آن باید در تاریخ هزاران سال جستجو و تحقیق انجام داد که خارج از ماهیت این مقاله است.

امیدواریم با این مقاله دید مختصری از نوع پوشش مردم مصر باستان به دست آورده باشید.

بع قلم پوریا نجفی شیوا

تلگرام مگ مد لایف
اینستاگرام مگ مد لایف