بر کسی پوشیده نیست که یکی از برجسته‌ترین هنرهای ایران زمین و ایرانیان به طراحی فرش و تولید آن بر می‌گردد. ما ایرانیان از دیرباز در هنرهای مختلفی دارای سبک خاص و ایده‌های فوق العاده ای بوده‌ایم که جهانیان را متحیر کرده و تحسین همگان را بر انگیخته است که قطعا یکی از آن‌ها به صنعت فرش بافی ایران بر می‌گردد.

طراحان مختلف در سرتاسر دنیا معمولا برای طراحی‌های خود از مفاخر تاریخی و هنری نیز الهام می‌گیرند. طراحان چه در معماری و  چه در مد و فشن و … معمولا در هر دوره از طراحی‌های خود یک موضوع خاص را جهت ایده گرفتن انتخاب کرده و بر مبنای آن به طراحی نوینی از آن می‌پردازند.

فرش ایرانی با ظرافت و زیبایی خاص خود در بسیاری از هنرها و صنعت‌های مرتبط آن تاثیر گزار بوده است. در سال‌های اخیر برندهای مطرح جهانی و ایرانی مد و فشن نیز از فرش ایران الهام و ایده‌های بسیار جالبی گرفته‌اند که در این مقاله از مجله مگ مد لایف قصد داریم تا به بررسی نمونه‌هایی از آن بپردازیم. پس لطفا با ما همراه باشید.

تاثیر فرش ایران بر روی برند هرمس

تاثیر فرش ایران بر برند هرمس:

برند هرمس در دنیای مد یکی از برجسته‌ترین برندهای جهانی محسوب می‌شود که در سال‌های مختلفی در کالکشن‌های خود از نقوش ایرانی و به خصوص فرش‌های ایران الهام گرفته است.

یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین این الهام گرفتن، به سال 2013 و کالکشن تبریز بر می‌گردد.

هرمس در این کالکشن از فرش‌های تبریز ایران در لباس‌های خود ایده گرفت و لباس‌های بسیار زیبا و فاخری را در هفته مد معرفی کرد.

لباس هرمس با الهام از فرش ایران

تاثیر فرش ایران بر طراح tim coppens

در سال 2012 این طراح برجسته مد در کالکشن جدید خود از فرش الهام گرفت و ژاکتی خاص را طراحی کرد.

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در این طرح حتی ریشه‌های انتهای فرش نیز به عمد استفاده شده است که حس خاص و زیبایی را در این طرح به نمایش گذاشته است.

تاثیر فرش ایران بر روی صنعت مد و فشن

تاثیر فرش ایران بر روی برند Givenchy  2015:

در سال 2015 ژیوانشی در کالکشن فشن خود از فرش ایرانی الهام گرفت و در لباس‌های مردانه خود از نقوش، رنگ و طرح فرش‌های ایرانی استفاده کرد.

 

همان طور که ملاحظه می‌کنید رنگ لباس‌ها نیز بر اساس همان فرش‌ها انتخاب شده‌اند.

فرش ایرانی الهام بخش فشن
فرش ایران و مد لباس
مد و فشن الهام گرفته شده از فرش ایران

 تاثیر فرش ایران بر برند گوچی سال 2016

برند گوچی یکی دیگر از برجسته‌ترین‌های مد و فشن است که نیاز به معرفی آن نیست و همه ما همه ساله برخی از طرح‌های آن را مشاهده کرده و با برخی نیز ارتباط خوبی گرفته‌ایم

این برند مشهور در سال 2016 و در نمایشگاهی که از فرش‌های ایرانی پر شده بود از لباس‌های جدید خود با الهام از فرش‌های ایران رونمایی کرد.

تاثیر فرش ایران بر روی لباس های برند گوچی
نقوش فرش ایران بر روی لباس

جمع بندی:

اگر بخواهیم تمامی طرح‌ها و لباس‌هایی که که از فرش ایرانی الهام گرفته‌اند را در معرض نمایش قرار دهیم به چندین مقاله جداگانه نیاز خواهد داشت و چون هدف ما در این مجله صرفا دانستنی‌های فرش و بررسی اخبار آن است پس بررسی تخصصی این موضوع خارج از حیطه فعالیت ما جای خواهد گرفت.

اما همان طور که مشاهده کردید در همین چند نمونه نشان دادیم که چه برندهای مطرحی از نقوش فرش ایرانی در لباس‌های خود الهام گرفته اند. در این بین نباید طراحان لباس ایران را نیز از یاد برد چرا که در سال‌های اخیر در بسیاری از فاخرترین طراحی‌های لباس ایرانی نیز از فرش الهام‌های بسیار خاص و زیبایی گرفته اند که واقعا می‌توان بسیاری از آن‌ها را تحسین کرد.

 

به قلم پوریا نجفی شیوا