استفاده از انواع عطر و داشتن بوی خوش، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای داشتن استایل ایده‌آل به حساب می‌آید. برخی از افراد فقط به مارک و ست لباس خود دقت می‌کنند در عین حالی که داشتن زیباترین ست لباس بدون بوی خوش ناقص و ناکامل محسوب می‌شود.

تا به حال از مواردی که به بهتر شدن استایل و جذاب‌تر شدن کمک می‌کنند خوانده‌اید؟ یا درباره مواردی که به داشتن رابطه بهتر با جنس مخالفتون کمک می‌کنه اندیشیده‌اید؟ در سلسله مقالات مد و فشن مجله مگ مد لایف به برخی از این نکات کاربردی و ضروری خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

انواع عطر و ادکلن

چرا عطر؟

شاید با نگاه کردن به قیمت این روز‌های انواع اجناس در ایران، از خودمان بپرسیم آیا واقعا استفاده از اکسسوری‌ها و مواردی همچون عطر و ادکلن ضروری است یا نه؟

بدون شک قیمت بالای بسیاری از کالاها همچون عطر و ادکلن، این گونه محصولات را به کالایی لوکس و غیر ضروری برای بسیاری از مردم ایران تبدیل کرده است. اما خرید و داشتن انواع عطر و ادکلن در کشورهای دیگر به دلیل ارزش بالای پول ملی و وجود همه نوع برند معتبر برای بیشتر افراد آن جوامع کاملا مهیا و فراهم است.

اگر بخواهیم پاسخ دهیم که آیا استفاده از عطر و ادکلن ضروری است باید بگوییم که بله، در صورت یافتن عطر و ادکلن با قیمت مناسب، استفاده از آن کاملا ضروری است و برای داشتن استایل مناسب و موجه لازم است.

پرفیوم و عطر

بین انواع مختلف عطر، کدام برای من مناسب‌تر است؟

اگر تا به حال برای خرید عطر اقدام کرده باشید، با انواع و اقسامی از اسامی عطرها مواجه شده اید که گاها به دلیل نبود اطلاع کافی، انتخاب در بین آن‌ها دشوار می‌شود. در ادامه به بررسی و ویژگی‌های خاص هر نوع از عطر شامل:  پرفیوم، ادکلن، ادوتویلت و… خواهیم پرداخت.

بررسی و مشخصات پرفیوم:

میزان خبوص و درصد اسانس روغنی در پرفیوم ها بین 20 تا 40 درصد برآورد شده است. به دلیل آنکه میزان خالص اسانس در این نوع از عطر در بالاترین حد قرار دارد، طول عمر عطر و ماندگاری آن در شبانه روز در بین دیگر انواع عطر بیشتر است. در واقع با خرید پرفیوم‌ها می‌توانید از صبح زود تا پس از غروب بوی خوش داشته باشید.

قیمت بالاتر آن نیز به دلیل همان درصد خلوص بالا، برآورد شده است.

بررسی و مشخصات ادوتویلت:

همان طور که اشاره شد میزان اسانس در پرفیوم‌ها بیست تا چهل درصد متغیر است که تفاوت اصلی ادوتویلت ها با پرفیوم ها در همین میزان خلوص آن‌ها است. در ادوتویلت‌ها درصد اسانس خالص بین 5 تا 15 درصد برآورد شده است که ماندگاری 3 تا 5 ساعته را می‌توان از آن‌ها انتظار داشت.

البته در خصوص ماندگاری انواع عطر، عواملی چون سردی و گرمی رایحه نیز موثر هستند که می‌تواند بر روی افزایش و یا کاهش طول ماندگاری انواع عطر تاثیر بگذارد.

اگر عبارت EDT  را ر روی شیشه عطری مشاهده کردید، بدانید که از ادوتویلت استفاده می‌کنید.

 بررسی و مشخصات ادوپرفیوم:

از نظر میزان خلوص اسانس، ادوپرفیوم‌ها ما بین ادوتویلت و پرفیوم قرار می‌گیرند.

EDP یا ادوپرفیوم درصد خلوص 15  تا 20 درصد را ارائه  می‌دهد.

بنابراین با قیمت پایین‌تر از پرفیوم‌ها، می‌توان محصولی تقریبا مشابه و با کیفیتی را همچون ادوپرفیوم تهیه کرد.

 بررسی و مشخصات ادکلن:

واژه ادکلن و عطر در بین مردم ایران شناخته‌تر شده می‌باشند. در واقع به همه نوع رایحه و عطری واژه ادکلن و یا عطر چسبانده می‌شود. اما در حالت تخصصی‌تر، ادکلن‌ها، عطرهایی هستند که درصد بسیاری الکل دارند و تنها 2 تا 7 درصد از آنها از اسانس خالص تشکیل شده است.

EDC  یا ادکلن‌ها حداکثر 2 تا 3 ساعت ماندگاری دارند و گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر هستند.

اوفرش (EAU FRAICHE) چیست؟

اوفرش‌ها از ادکلن‌ها نیز درصد خلوص پایین‌تری دارند اما به جای الکل در آن‌ها از مخلوط آب و روغن استفاده شده است. کاربرد اوفرش‌ها بیشتر به عنوان افتر شیو و پس از اصلاح صورت مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع عطر، ادکلن و پرفیوم

جمع بندی:

تمامی محصولات و انوع عطری که در بالا به آن اشاره شد، در کاربرد خاص خود برای همه افراد قابل استفاده می‌باشند. عواملی همچون طول مدت مورد نیاز، حساسیت و آلرژی داشتن و نداشتن، قیمت و دسترسی از جمله فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب هر کدام می‌باشند. به طور واضح‌تر ممکن است فردی تمامی انواع عطر را داشته و در شرایط و محافل مختلف از هر کدام بنا به ضرورت استفاده نماید.

به قلم پوریا نجفی شیوا