متاورس به زبان ساده، آیا ما نسلی با چندین دنیا خواهیم بود؟

هنوز یک جورایی برای قضاوت کردن زود است. برای اینکه بدانیم این موضوع و فناوری یک فرصت فوق العاده خواهد بود و یا یک تهدید اندکی زود است. ما انسان های این نسل در مرحله اول ورود به زندگی در چندین دنیای مختلف هستیم. صبر کنید و اصلا این فناوری را با چیزی به اسم اینترنت و فضای مجازی کنونی مقایسه نکنید، در واقع چیزی بسیار فراتر و گسترده تر و به نوعی عجیب تر در راه است. فناوریی به اسم متاورس.

فرض کنید که وسط تابستان هوس کنید که به یک کوهستان برفی سر زده و در آنجا گردش کنید. یا مثلا فرض کنید که چند دقیقه قبل از خواب هوس کنید که در یک رودخانه رویایی با قرص کامل ماه و آسمان پر ستاره و به رنگ بنفش زیبا و با وجود شفق‌های قطبی، سوار قایق باشید و در کنار عشق و یارتان حس و حال فوق العاده ای را در آن منظره تجربه کنید. یا اصلا فرض کنید که برای چند ساعت بخواهید در دنیایی به شکل بازی‌های کامپیوتری با هیجانات خاص آن حضور پیدا کنید و تمامی آن احساسات درون بازی را در دنیای خود به شکل واقعی تری تجربه کنید.

تجربه همه این مثال‌ها در حال حاضر به نوعی غیر ممکن است و صرفا به صورت خیلی محدود و ناقص و با اینترنت کنونی و عینک های واقیت افزوده چنین تجربه‌هایی میسر است.

اما اینترنت و دنیای تکنولوژی در مرحله ورود به گام بعدی خود یعنی  web 3  است. تکنولوژی ای که قرار است به معنای واقعی تر و ملموس تری انسان را در همین دنیا، به موجودی چند دنیایی تبدیل کند. که این فناوری مثل هر فناوری دیگری می‌تواند خوبی ها و بدی های خاص خود را داشته باشد.

پس در این مقاله از مجله مگ مد لایف می‌خواهیم کمی درباره متاورس صحبت کنیم و به صورت خیلی ساده تعریفی از آن را ارائه دهیم. و همچنین بررسی کنیم که این فناوری بر دنیای فشن نیز چه تاثیراتی خواهد گذاشت. پس برای آشنایی هر چه بیشتر با متاورس با همراه باشید.

متاورس به زبان ساده

متاورس به زبان ساده:

این روزها در دنیای فناوری، بحث متاورس داغ شده است و بسیاری از بزرگان تکنولوژی در حال توسعه محصولات، خدمات و ساختارهای خود برای متاورس هستند. اما دقیقا متاورس چیست؟

متاورس یک جهان شبیه سازی شده و سه بعدی است که هویت هر فردی در آن ثابت است. در واقع هر فردی با هویت واقعی خود در جهانی شبیه سازی شده و به نوعی خلق شده ورود پیدا می‌کند و می‌تواند انواع عملکردهای رایج در در دنیای فعلی( مثل انجام کارهای روزمره) و حتی عملکردهای کاملا مجازی و غیر واقعی را در آن دنیا تجربه کند.

به طور ساده تر فرض کنید که در منزل خود بلیط حضور در اهرام مصر را خریداری کنید و با تجهیزات جدید متاورسی( چیزی شبیه عینک‌های واقعیت مجازی) در خانه خود و به شکلی تقریبا واقعی از درون اهرام مصر بازدید کنید. و برای عملکردهای غیرواقعی تر فرض کنید که با تجهیزات متاورسی وارد دنیایی پر از زامبی بشوید که در حالت عادی چنین چیزی اصلا وجود خارجی ندارد اما شما می‌توانید با متاورس تجربه ای شبیه به آن را تا حدودی حس کنید.

جالبه بدانید که در همین روزها مبالغ هنگفتی صرف خریدهای متاورسی شده است. در واقع پیش قدم‌های این فناوری برخی آیتم های آن را ایجاد و به فروش رسانده اند. به طور مثال یک قطعه زمین در دنیای متاورس به مبلغ بسیار زیادی به شخص یا شرکتی فروخته شده است و یا یک کشتی تفریحی مجازی در این دنیا ساخته شده و به فرد دیگری فروخته شده است.

این که دقیقا این خریدها چه کاربردی برای صاحبان آن خواهند داشت دقیقا روشن نیست ولی می‌توان انتظار داشت که مثلا صاحبان آن زمین، محلی رویایی و با شکوه را در داخل آن زمین ایجاد کنند و آن محل به نوعی محلی توریستی برای کاربران متاورسی تبدیل شود، یا مثلا در آن زمین یک پاساژ مجازی ساخته شود و مغازه‎‌های متاورسی آن به افراد اجاره داده و یا فروخته شود.

متاورس و دنیای فشن

کاربردهای مد و فشن در دنیای متاورس:

قطعا در دنیای جدیدی به نام متاورس، نقش مد و فشن نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. طوری که هم این فناوری بر فشن تاثیر گذار است و هم فشن در این دنیا تاثیرات خودش را خواهد گذاشت.

در حال حاضر و به شخصه، خود من چندین ایده جالب فشنی برای دنیای متاورس در سر دارم. به عنوان مثال فرض کنید که در این دنیای جدید و مجازی شما و یا به عبارت بهتری آواتار شما در مجالس مختلفی( مهمانی های مجازی، کنسرت ها و یا جلسات کاری مجاری) حضور خواهد داشت. یعنی دقیقا آواتاری که با تمام جزئیات از شما ساخته شده در محافل مختلفی حاضر خواهد شد که طبعا این آواتار در هر مجلسی بایستی لباس مناسب آن محل را بر تن خود کند. پس طبعا فروشگاه های لباسی در این دنیا وجود خواهد داشت که آواتار شما به آن فروشگاه ها مراجعه کرده و لباس مجازی خود را سفارش می‌دهد و به تن می‌کند.

در واقع شما در خانه مجازی خود در دنیای متاورس کمدی از لباس های شخصی سازی شده برای خود نیز خواهید داشت که می توانید بر اساس هر مجلس و هر جایی لباس‌هایی را با هم ست کنید.

پس در این دنیا طراحان لباسی وجود خواهند داشت که لباس مجازی طراحی کرده و آن را یا خودشان و یا به واسطه فروشندگان لباس خواهند فروخت.

اما یک رویکردی دیگری نیز وجود دارد که در حال حاضر نیز از آن به صورت ناقص استفاده می‌شود، چیزی به اسم پرو مجازی لباس.

در حال حاضر و با فناوری حال حاضر برخی از فروشگاه های لباس وجود دارند که امکان پرو لباس خود را به صورت مجازی فراهم کرده‌اند و شما می‌توانید از وب سایت آن فروشگاه لباس را بر روی تن خود قرار دهید و به صورت تقریبی متوجه شوید که آیا آن لباس برای شما مناسب خواهد بود و یا خیر. این مورد بر اساس فناوری AR  در حال حاضر وجود دارد اما همان طور که گفتم به صورت خیلی ناقص و ابتدایی، که با ورود فناوری جدید تر این مورد کاربردی تر و واقعی تر خواهد شد. یعنی شما می‌توانید لباس را عینا بر آواتار خود که دقیقا بر اساس سایز شما ساخته شده تن کرده و اگر سایز بود آن را خریداری کنید.

با همین دو مثال سعی کردم نشان دهم که چه ایده‌های کاربردی و جالبی وجود خواهند داشت که فشن و متاورس بر روی هم تاثیر خواهند گذاشت و قطعا ایده های بسیار دیگری نیز وجود دارد که به مرور با آن ها آشنا خواهیم شد.

لباس متاورس

جمع بندی:

قطعا با گسترش فناوری متاورس، شاهد تحول اساسی در برخی از کسب و کارها خواهیم بود. به طوری که برخی شغل‌های جدید در این بستر ایجاد خواهد شد.

دنیای فشن و همچنین صنعت طلا و جواهر نیز به زودی از این فناوری بهره خواهند برد.

به امید روزهایی که بستری امن و آزاد در کشور ما ایران نیز برای استقبال از فناوری‌‌های نو و جدید مهیا گردد.

به قلم پوریا نجفی شیوا