طراحی لباس به مانند بیشتر مهارت‌ها، در سال‌های اخیر و با توجه به گسترش تکنولوژی و انتشار نرم افزارهای بسیار کاربردی دچار تحولات خاص خود شده است.

 در واقع با آمدن نرم افزارهای مختص طراحی لباس به مرور روش‌های سنتی طراحی لباس که معمولا بر روی کاغذ و با ابزارهای سنتی تری به مانند ماژیک های مخصوص طراحی،  شکل گرفته بودند به حاشیه رانده شده اند.

 البته نمی‌توان به لزوم یادگیری آن روش ها اشاره نکرد، چرا که قطعا هر طراح لباسی بایستی قبل از مهاجرت به روش‌های مدرن تر از روش‌های سنتی تر آن به خوبی آشنایی داشته باشد.

در واقع نمی توان به طور کلی روش‌های قدیمی‌تر طراحی لباس را کنار گذاشت، چرا که در آن روش‌ها نیز متدهایی وجود دارند که در بسیاری از مواقع برای یک طراح لباس حرفه‌ای مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در مقاله جداگانه ای به ابزار و وسایل مورد نیازی که یک طراح لباس باید آن‌ها را خریداری کند پرداخته ایم که می‌تونید آن مطلب را نیز مورد بررسی خود قرار دهید.

اما در این مقاله صرفا به نرم افزارهایی که یک طراح لباس باید با آن ها آشنایی داشته باشد و در طول طراحی خود از آن ها استفاده کند خواهیم پرداخت.

به نظر ما طراح لباسی را می‌توان فرد متخصص این حوضه نام برد که از انواع روش سنتی و مدرن آن به خوبی آشنایی داشته باشد و در موارد کاری خود از دو روش استفاده کند.

معرفی نرم افزارهای مخصوص طراحی لباس

یک طراح لباس باید با چه نرم افزارهایی آشنایی داشته باشد؟

در زیر به چند نرم افزاری که یک طراح لباس بایستی از آن‌ها به خوبی در کار خود بهره بگیرد اشاره کرده ایم. البته بایستی در نظر داشت که ترکیب این نرم افزارها با هم نتیجه بهتری را برای شما به ارمغان خواهند آورد. در واقع با فراگیری همه این نرم افزارها و و استفاده از مجموع آن‌ها در کنار هم، به طرحی حرفه ای تر خواهید رسید و خروجی کار استانداردتری خواهید داشت.

معرفی نرم افزار MARVELOUS  برای یک طراح لباس

معرفی نرم افزار MARVELOUS  برای یک طراح لباس:

برنامه مارولوس دیزاین، نرم افزار تخصصی طراحی لباس است که به طراح فشن کمک می کند که ایده های خود را در بستری سه بعدی به واقعیت تبدیل کند.

در این نرم افزار به دلیل آنکه در طراحی خود به cad  نیازمند نیستید، سرعت عمل طراحی بسیار بالاتر رفته است و همچنین به دلیل رابط کاربری ساده برنامه، یادگیری و استفاده از آن تقریبا راحت است.

معرفی نرم افزار MARVELOUS  برای طراح لباس

یکی از مزیت های اصلی برنامه مارولوس دیزاین آن است که هر تغییری که شما در طرح خود ایجاد کنید، در همان لحظه به صورت خروجی لباس قابل مشاهده است و دقیقا پوشاک طراحی شده خود را عین واقعیت در پنجره ای جداگانه از نرم افزار خواهید دید.

در این نرم افزار حتی به صورت دقیق امکان وارد کردن جزئیات پارچه اعم از چگالی، جنس و… .وجود دارد که همین مورد جنبه واقعی تر و ملموس تری به لباس طراحی شده شما می بخشد.

معرفی نرم افزار MARVELOUS  برای طراح لباس

در این برنامه حتی بخشی برای الگو و سایزبندی نیز وجود دارد که از این بایت نیز نیاز یک طراح لباس را مرتفع می‌کند.

معرفی نرم افزار MARVELOUS
معرفی نرم افزار MARVELOUS
معرفی نرم افزار MARVELOUS
معرفی نرم افزار MARVELOUS
معرفی نرم افزار MARVELOUS
معرفی نرم افزار MARVELOUS

معرفی نرم افزار GEMINI CAD SYSTES  برای یک طراح لباس:

جمینی یکی از تخصصی ترین نرم افزارهای طراحی لباس به حساب می آید که از سیستم cad  در مراحل خود استفاده می کند و دقت عملکرد را افزایش داده است.

این برنامه الگوی شما را بررسی کرده و بهترین اندازه برای خرید و مصرف پارچه و بهترین خروجی و چینش را ارائه می دهد.

سایزبندی الگو در برنامه جمینی به سه حالت خودکار، نقطه ای  و یا ترکیبی صورت می پذیرد.

پیشنهاد می شود که اگر طرح پارچه شما ساده است از حالت خودکار نرم افزار استفاده کنید که به این ترتیب، هوش مصنوعی نرم افزار بهترین شرایط چیدمان الگو را بر اساس کم ترین دور ریز و هدر رفت پارچه به شما پیشنهاد می‌دهد.

معرفی نرم افزار GEMINI CAD SYSTES  برای یک طراح لباس

اما اگر طرح پارچه شما خاص تر و از جزئیات بیشتری تشکیل شده است، پیشنهاد می شود از روش دستی و نفطه ای نرم افزار استفاده کنید.

به طور کلی با بهره مندی از این نرم افزار، مصرف پارچه در طراحی لباس کاهش پیدا می‌کند، بهترین شیوه قرارگیری الگو به طراح ارائه می‌شود، اندازه دقیق پارچه معین می‌شود و همچنین ارتباط موثری بین این نرم افزار با دیگر نرم افزارهای طراحی لباس وجود دارد که می توان به صورت مکمل از هر کدام از آن ها استفاده کرد.

معرفی نرم افزار GEMINI CAD SYSTES  برای یک طراح لباس

در نرم افزار جمینی قابلیت های زیر با استفاده از ابزارهای پیشرفته طراحی الگو  آن وجود دارند:

 ایجاد ساسون، تغیر  ساسون، ساخت پلیسه با حالت های گوناگون، توجه به درز لباس و غیره که طراح با بهره مندی از این قابلیت ها می تواند طرح و الگوی حرفه ای از نرم افزار تحویل بگیرد.

یکی دیگر از مزیت های شرکت جمینی آن است که صرفا به یک نرم افزار قناعت نکرده است و پکیجی کامل از ابتدای طراحی تا تولید و عرضه لباس را در نرم افزارهای خود برای مشتریان خود فراهم آورده است.

همچنین این نرم افزار از زبان شیرین پارسی نیز پشتیبنی می کند که همین عامل باعث محبوبت آن در بین کاربران فارسی زبان نیز شده است.

معرفی نرم افزار GEMINI CAD SYSTES

قابیت های جمینی به صورت خلاصه و موردی:

  • افزایش بهره وری در طراحی لباس چه از منظر زمان و چه از منظر هزینه
  • انتخاب انواع کوک
  • اتخاب انواع دوخت
  • تعیین پارچه
  • تولید جدول های سایزبندی لباس
  • طراحی الگو برای لباس
  • شبیه سازی الگو طراحی شده بر روی مانکن
  • ترسیم منحنی ها با بهرمندی از تابع پارامتریک
  • ارتباط با دیگر نرم افزارهای طراحی
  • تخمین پارچه مورد نیاز
  • امکان ویرایش طرح ها در مراحل مختلف
معرفی نرم افزار ILLUSTRATOR  برای یک طراح لباس

معرفی نرم افزار ILLUSTRATOR  برای یک طراح لباس:

نرم افزار ILLUSTRATOR   یکی از نرم افزارهای شرکت ادوبی است که در طراحی لباس و همچنین طراحی پارچه کاربرد بسیاری دارد. البته باید در نظر داشت که این نرم افزار صرفا برای موضوع طراحی لباس و فشن توسعه داده نشده است و در بسیاری از کسب و کارهای دیگر نیز از آن استفاده می‌کنند. اما این نرم افزار از قابلیت های تخصصی نیز برای طراحی لباس در نسخه های جدید خود رونمایی کرده است که با بهره گیری از آنها می‌توان نیازهای یک طراح لباس و پارچه را در امر طراحی بر طرف کرد.

معرفی نرم افزار ILLUSTRATOR

حتی در بخش پیش فرض نرم افزار ایلاستریتور و در قالب تمپلیت ها، بخشی به عنوان طراحی تیشرت قرار دارد که نشان می‌دهد در قالب های پیشفرض این نرم افزار حالت هایی برای طراحی لباس قرار داده شده است و بر آن تاکید شده است.

ایلاستریتور یک نرم افزار طراحی برداری است. بر خلاف هم خانواده خود یعنی فنتوشاپ که به صورت پیکسلی کار می‌کند.

در واقع نرم افزارهای برداری برای طراحی المان های جدید مناسب تر و راحت تر هستند.

کاربرد نرم افزار ایلاستریتور در طراحی لباس

نرم افزار ایلاستریتور برای  اتود اولیه طراحی انواع لباس بر روی مانکن با توجه به جنس و طرح پارچه مناسب تر است. اجرای طرح اولیه همانند ترسیم مانکن در ابتدا خطی، بعد به صورت تخت و تک رنگ و در نهایت با اعمال چین و چروک و در نظر گرفتن خطوط الگوی کار به فرم سایه روشن در می‌آید.

در این نرم افزار می‌توان حالتی مانند طراحی سنتی را دارا بود. در واقع به مانند روش های سنتی که طراح، ابتدا فیگور مورد نظر خود را بر روی کاغذ ترسیم می‌کند در اینجا در قالب نرم افزاری مانکن و فیگور خود را طراحی می‌کند و پس از آن با مارکرهای موجود در نرم افزار لباس خود را طراحی میکند.

باید به این مورد اشاره داشت که طراحی در این نرم افزار در حالت استاندارد دو بعدی می‌باشد و با متدهایی می توان حالت سه بعدی به طرح بخشید اما در کل اولویت طراحی به صورت دو بعدی است.

همان طور که اشاره شد این برنامه در طراحی پارچه عملکرد بسیبار قوی را ارائه می‌دهد.

پس حتما اگر به طراحی پارچه نیز علاقه مند هستید از یادگیری این برنامه غافل نشوید.

معرفی نرم افزار PHOTOSHOP  برای یک طراح لباس

معرفی نرم افزار PHOTOSHOP  برای یک طراح لباس:

همان طور که همه ما در هر شغل و حرفه ای که باشیم حداقل اسم برنامه فتوشاپ را شنیده و بسیاری از افراد با آن آشنایی کامل را دارند، این برنامه نیاز به معرفی دقیق و تخصصی ندارد.

در واقع باید اشاره کنم که این برنامه جز اصلی ترین و تخصصی ترین برنامه های طراحی لباس قرار نمی گیرد، ولی یادگیری آن و استفاده از آن در برخی موارد به کمک یک طراح لباس خواهد آمد و به کمک آن می توان در برخی موارد برخی از اجزای طراحی را در این نرم افزار طراحی و به نرم افزارهای تخصصی تر انتقال داد.

پس حتما اگر در حوضه های مختلف طراحی از جمله طراحی لباس مشغول به کار هستید، از یادگیری این نرم افزار غافل نباشید.

نرم افزارهای طراحی لباس
برنامه های طراحی لباس

جمع بندی:

در این مقاله به معرفی 4 برنامه تخصصی و کمکی برای یک طراح لباس پرداختیم. اما باید اشاره داشت که برنامه های دیگری نیز وجود دارند که به صورت تخصصی کار  را برای  یک طراحی لباس راحت تر کرده اند.

انتخاب اینکه شما  کدام یک از نرم افزارها را بایستی یاد بگیرید، بیشتر به راحتی شما و نوع کاربرد شما بستگی دارد.

پس لطفا پیش از شرکت در دوره های آموزشی، به صورت تخصصی تر درباره هر کدام از نرم افزارهای طراحی مد و فشن بخوانید و تحقیق کنید. تا با انتخاب  بهترین نرم افزارهای مناسب با علایق خود، بهترین بهره وری را در این شغل و حرفه داشته باشید.

به قلم پوریا نجفی شیوا