معرفی و آشنایی با انواع رشته‌های خاص مد و فشن در دانشگاه‌های برتر مد جهان:

دنیای مد و فشن به مانند بسیاری دیگر از رشته‌ها و فیلدهای مهم علمی و تجاری، از دسته‌بندی‌ها و طبقه‌بندی‌های متنوع و گسترده‌ای چه در حوزه دانشگاهی و آموزشی و چه در زمینه کسب و کار تشکیل شده است.

در واقع همیشه علاوه بر اصلی‌ترین کاربردهای هر مهارتی، برخی دیگر از زمینه‌های فرعی کاری وجود دارند که گاها کم‌تر شناخته شده هستند، بنابراین در این مقاله ضمن معرفی انواع رشته‌های خاص دانشگاهی مد و فشن، درباره انواع شغل مربوط به دنیای مد و فشن نیز به صورت گذرا صحبت خواهیم کرد و در مقاله جداگانه‌ای درباره انواع شغل مرتبط با طراحی لباس و فشن به طور مفصل بحث خواهیم کرد.

پس با دنیای مد و فشن مگ مد لایف همراه ما باشید.

معرفی و آشنایی با انواع رشته‌های خاص مد و فشن در دانشگاه‌های برتر مد جهان:
دانشگاه مد

بررسی رشته‌های تحصیلی مد و فشن در دانشگاه‌های برتر جهان

دانشگاه‌های فشن در سرتاسر جهان علاوه بر مباحث اصلی این حوزه، برخی رشته‌ها و گرایش‌های فرعی و جالبی را نیز تدریس می‌کنند که برای نمونه می‌توان  به رشته‌های دانشگاه معروف centeral saint martin  لندن اشاره داشت.

در این دانشگاه علاوه بر کلیات رایج در دیگر دانشگاه‌ها، گرایش‌های زیر نیز مورد تدریس واقع می‌شوند.

  • روابط عمومی و ارتباطات در مد و فشن fashion communication
  • روانشناسی مد و فشن  psychogy of fashion
  • آرایش در دنیای فشن makeup for fashion
  • طراحی لباس اجرا  costume design for performance
  • گردآوری فشن fashion curation
  • نوآوری در مد  creative direction for fashion
  • آینده فشن  fashion futures
  • نقد فشن  fashion critical studies
  • بازاریابی بصری فشن visual merchandising and branding
  • ساخت مستند و محتوای مد  fashion , film and digital

اما هر کدام از این رشته‌ها دقیقا چه کاربرد و مزایایی دارند؟

آیا با تحصیل در این رشته‌ها و گرایشات مد و فشن می‌توان زمینه کاری مرتبطی را در ایران پیدا کرد؟

مهارت‌های لازم جهت ورود به هر کدام از این گرایش‌های مد و فشن چیست؟

پس برای آگاهی یافتن از پرسش‌های بالا با ما همراه باشید.

 

روانشناسی در دنیای مد و فشن

رشته و گرایش روانشناسی در مد و فشن:

معمولا انسان‌های قرن بیست و یکمی از علایق، سلایق و همچنین مهارت‌‍های گوناگونی بهره‌مند هستند. اگر از دسته افرادی هستید که ضمن علاقه به مباحث روانشناسی، به دنیای فشن نیز علاقه‌مندید، رشته‌ روانشناسی مد و فشن می‌تواند برای شما جالب و مفید باشد.

این رشته دانشگاهی در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس در برخی از دانشگاه‌های مد و فشن ارائه شده است که به مباحثی همچون رفتار در فشن، مد سبز و فشن پایدار، روانشناسی بیزینس در فشن و فلسفه و هویت فشن می‌پردازد.

در واقع روانشناسی فشن می‌تواند بینش درستی از رفتار وخصوصیات فردی در حوزه فشن به دست آورد و آینده فشن رامورد آنالیز قرار داده و آن را پیش‌بینی نماید.

رشته روابط اجتماعی در فشن

روابط و ارتباطات اجتماعی و عمومی در فشن:

این گرایش دانشگاهی مد و فشن برای علاقه‌مندان به نویسندگی و تولید محتوای مد مناسب و کاربردی است، چراکه مباحثی همچون روزنامه‌نگاری و نویسندگی فشن، تاریخ فشن و تبلیغات در فشن مورد بررسی و آموزش برای این گرایش قرار می‌گیرد.

عصر ما، دنیای محتوا و دیتا است و در سال‌های آینده نیز این گونه شغل‌ها و مهارت‌ها چه در دنیای مد و چه در مباحث دیگر بسیار کاربردی است.

آرایش و فشن

آرایش در صنعت فشن:

بسیاری از افراد علاقه‌مند و شاغل در حوزه‌های مد و فشن ( معمولا دختران و خانم‌ها) علاقه مشترکی را نیز با آرایشگری دارند.

این دسته از افراد همزمان می‌توانند از دو مهارت خود استفاده کرده و با تحصیل در این گرایش دانشگاهی، دو استعداد خود را همزمان رشد دهند.

طراحی لباس اجرا و پرفورمنس

طراحی لباس اجرا و پرفورمنس

طراحی لباس اجرا از جمله  مهارت و گرایش دانشگاهی مد و فشن به حساب می‌آید که عموما در بسیاری از نقاط جهان کاربرد و تقاضای فراوانی دارد. در واقع در تولید و اجرای انواع تئاتر، فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌ها و … طراحان لباس نیز نقش اساس دارند.

افراد شاغل در این رشته بایستی ضمن داشتن مهارت طراحی لباس، از تاریخ دوران مختلف و شیوه و استایل لباس پوشیدن مردمان آن دوران اطلاعات کاملی را داشته باشند.

گردآوری آثار فشن - موزه فشن

گردآوری مد و فشن:

افراد شاغل در این رشته دانشگاهی می‌توانند در گالری‌ها و موزه‌های مد و فشن عنوان کاری مناسبی را برای خود به دست آورند.

در واقع زمینه کاری گردآورنده فشن بیشتر هنری می‌باشد چرا که بایستی اثر هنری و فاخر لباس را از دیگر لباس‌ها و طرح‌های تجاری تشخیص داده و آن‌ها را برای استفاده در گالری‌ها و موزه‌های هنری گردآوری کند.

آینده دنیای فشن - تکنولوژی در طراحی لباس

گرایش دانشگاهی آینده طراحی لباس – نقش تکنولوژی در آینده فشن:

همیشه در هر رشته‌ای برخی از افراد وقت و انرژی خود را صرف مطالعه و پژوهش درباره آینده آن رشته  و به کارگیری فناوری‌های نوین در آن می‌کنند.

در رشته‌های مد و فشن نیز برخی از افراد درباره تکنولوژی و مد پایدار مطالعات و پژوهش‌ها را گسترش داده تا در آینده شاهدی مدی پایدارتر و نوآورانه‌تر باشیم.

نقد فشن

رشته نقد فشن:

این گرایش از فشن معمولا جنبه پژوهشی داشته و به مانند برخی از هنرها منتقدانی وجود دارند که به نقد و بررسی مد می‌پردازند.

بازاریابی در طراحی لباس و فشن

بازاریابی بصری در فشن:

این رشته گرایش دانشگاهی مد به نحوه چیدمان و طراحی و راه اندازی انواع فروشگاه و گالری‌های لباس، شیوه چیدمان و ارائه ویترین لباس‌ها و نحوه رفتار با مشتریان می‌پردازد. در واقع هدف از آن بازاریابی هر چه بهتر و اصولی‌تر برای خرید و فروش لباس‌ها و اکسسوری‌های فشن است.

تولید محتوای مد و فشن

تولید محتوای فشن:

برای ساخت و طراحی تیزرها و مستندهای مد و فشن علاوه بر دانش‌های مربوط به مولتی مدیا و فیلمبرداری، آگاهی از برخی زمینه‌های مد و فشن نیز ضروری است. در واقع فرد محصل در این رشته مهارت کامل‌تری را در هر دو فیلد یاد شده به دست می‌آورد.

عکاسی مدل لباس و طراحی لباس

عکاسی فشن:

عکاسی فشن همزمان جز رشته‌های مربوط به حوزه عکاسی و همچنین فشن می‌باشد. فردی که در این رشته تحصیل و فعالیت می‌کند بایستی ضمن داشتن مهارت کامل عکاسی، آشنایی مختصری را هم درباره مد و استایل داشته باشد.

جمع بندی

 به عقیده نویسنده این مطلب، مهارت بسیار بسیار مهم‌تر از هر گونه مدرک دانشگاهی است. در واقع تجربه نشان داده است که اغلب افرادی موفق هستند که به دور از تحصیلات آکادمیک، در زمینه مورد علاقه خود تجربه و آموزش‌هایی دور از فضای دانشگاهی می‌بینند. پس توصیه می‌کنیم که اگر به هر رشته‌ای علاقه‌مند هستید ابتدا آموزش‌هایی را با استادهایی خارج از دانشگاه بگذرانید و در آن مورد تجربه کسب کنید و پس از آن در صورت استعداد داشتن در آن رشته، برای گذراندن آموزش‌های آکادمیک دانشگاهی اقدام کنید.

به قلم پوریا نجفی شیوا