درباره انواع ژانر در هنر و صنعت عکاسی خوانده‌اید؟

 آیا مفهوم  ژانر و سبک در عکاسی متفاوت‌اند؟

 هر ژانر به چه تجهیزات و امکاناتی نیازمند است؟

برای پاسخ به سوالات بالا و معرفی انواع ژانر عکاسی به زبان خیلی ساده و خودمانی، لطفا با تیم هنر مجله مگ مد لایف همراه ما باشید.

انواع ژانر در عکاسی

تفاوت اصلی بین ژانر و سبک عکاسی در چیست؟

ژانر عکاسی و سبک عکاسی دو مقوله جدا از هم هستند که ارتباط تنگاتنگی نیز با هم دارند. سبک عکاسی مثل امضا و اثر انگشت فردی می‌ماند و تعریف شده است اما ژانر عکاسی به انواع دسته بندی‌ها و طبقه‌بندی‌ها تعریف می‌شود. در واقع ممکن است عکاسی، سبک و امضای شخصی خاص خود را در ژانر به خصوص ارائه دهد.

ژانرهای عکاسی در بین همه پذیرفته شده هستند و تعداد مشخصی ژانر عکاسی وجود دارد. اما سبک‌های عکاسی می‌توانند بیشمار باشند.

معرفی انواع ژانر در عکاسی:

در ادامه متن انواع ژانر عکاسی به صورت موردی بیان شده است. البته توجه فرمایید گاها  برخی از عکاسان، تعدادی از این ژانرها را زیر مجموعه ژانری دیگر به حساب می‌آورند و یا برخی تعداد دیگری ژانر را به لیست پایین اضافه می‌کنند که در هر صورت نظر همگان درست و محترم شمرده خواهد شد.

  • عکاسی از طبیعت
  • عکاسی شهری و خیابانی
  • عکاسی خبری
  • عکاسی نجوم
  • عکاسی مستند
  • عکاسی پرتره
  • عکاسی نوزاد
  • عکاسی بارداری
  • عکاسی معماری
  • عکاسی طبیعت بی جان
  • عکاسی انتزاعی
  • عکاسی هنری
  • عکاسی ماکرو
  • مادون قرمز
  • عکاسی سیاه و سفید
  • عکاسی فمتو
  • عکاسی مد و فشن
  • عکاسی منظره
  • عکاسی ورزشی
  • عکاسی حیات وحش
  • عکاسی جنگ
  • عکاسی عروسی و نامزدی
  • عکاسی تبلیغاتی
  • عکاسی صنعتی
  • عکاسی کوبیسم
  • عکاسی مفهومی
عکس انتزاعی

عکاسی انتزاعی (abstract) :

همان طور که در مقاله 7 نکته طلایی عکاسی انتزاعی ( لینک) درباره عکس انتزاعی بحث کردیم این نوع از ژانر عکاسی نوعی از نگاه به سوژه‌ها است طوری که  بیننده عکس، در نگاه اول متوجه سوژه اصلی نشده و تصویری تماما هنری از عکس و سوژه مورد نظر ببیند.

ژانر معماری
عکس معماری از پوریا نجفی شیوا

عکاسی معماری (architecture) :

در ژانر معماری، هدف عکاس ثبت جزئیات و هنر معمار در ساخت انواع ساختمان‌ها، پل‌ها و سازه‌های معماری و … است. در این نوع عکس سوژه می‌تواند ساختمانی تازه تاسیس و یا یک منظره با سازه باستانی قدیمی باشد.

عکاسی تبلیغاتی (commercial):

عکاسی تبلیغاتی صرفا جهت معرفی و نمایش یک محصول و یا یک خدمت به مصرف کننده نهایی گرفته می‌شود. در این نوع از عکاسی معمولا به خیمه و نورپردازی مختص عکاسی تبلیغاتی نیاز است. در این نوع از عکس معمولا مقدار روتوش و ادیت عکس زیاد است و گاها عناصری خارج از عکس واقعی با فتوشاپ به عکس خام اضافه می‌شود.

این ژانر از عکاسی معمولا جز ژانرهای درآمد زا برای عکاسان به حساب می‌آید و نقش دکوراتیو و چیدمان خوب در آن مهم است.

ژانر طبیعت
قله دماوند – عکس از پوریا نجفی شیوا

عکس طبیعت:

در ژانر طبیعت، هیچ اثر انسانی نباید دیده شود. در واقع از مناظر طبیعی کاملا بکر و دست نخورده باید عکاسی شود. به عنوان مثال اگر در یک منظره طبیعی اثری مثل تیر چراق برق دیده شود جز ژانر طبیعت محسوب نمی‌شود و به آن ژانر منظره گفته می‌شود.

در این ژانر نیازی به وسایل نور پردازی دیده نمی‌شود و میزان روتوش عکس به مقدار کم مجاز است.

ژانر مستند عکاسی

عکاسی مستند( documentary photography) :

یکی از گسترده‌‌ترین و مهم ترین ژانرهای عکاسی، مستند نام دارد.

در این ژانر هیچ اثری از عکاس نباید دیده شود اما حضور عوامل انسانی در آن لازم است.

نور پردازی کم

روتوش به میزان کم مجاز است.

ژانر ماکرو عکاسی

عکاسی ماکرو:

عکاسی ماکرو یا فتو ماکروگرافی نوعی از عکاسی است که در آن جزئی‌ترین جزئیات، ثبت و عکاسی می‌شوند.

در واقع فرض کنید که بخواهید از چشم و صورت یک زنبور عسل عکاسی کنید، در این حالت به سراغ ژانر ماکرو می‌رویم.

در این نوع از عکاسی حتما به لنز ماکرو نیازمندیم.

عکاسی مادون قرمز:

بسیاری از جزئیات در اطراف ما وجود دارند که چشم انسان قادر به شناسایی و دیدن آن‌ها نیستند اما با روش عکاسی مادون قرمز بسیاری از آن‌ها را می‌توان به تصویر کشید که به این نوع از عکاسی، مادون قرمز می‌گویند. البته باید توجه داشت برخی از این حالات عکاسی جز ژانرهای اصلی به حساب نمی‌آیند و صرفا نوع و شیوهایی از عکاسی هستند که در ژانرهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ژانر فمتو عکاسی

عکاس فمتو:

عکاسی فمتو، نوع خاص و جدیدی از عکاسی است که با پیشرفت هر چه بیشتر علم به وجود آمده است. به مانند تصویر برداری آهسته که در آن حرکت اجسام بسیار کند می‌شود و مناظر بکر و باور نکردنی فیلم برداری می‌شوند، عکاسی فمتو نیز سرعت بسیار زیاد اجسام را ( مثل حرکت یک گلوله موقع شلیک) آهسته کرده و نور و هاله‌های اطراف جسم را نیز ثبت می‌کند.

ژانر مد و فشن در عکاسی

عکاسی مد و فشن:

همان طور که از نام آن پیدا است در این ژانر عکاسی از موارد مختلف دنیای مد و فشن عکاسی می‌شود که معمولا در آن حضور طراح لباس، طراح استایل و مدل الزامی است.

ژانر ورزشی عکاسی

عکاسی ورزشی:

در این نوع از ژانر عکاسی معمولا به لنز تله یا سوپر تله نیازمندید. و همان طور که از نام آن پیدا است از سوژه‌های ورزشی مانند فوتبال، اتومبیل رانی و … عکاسی صورت می‌پذیرد.

ژانر حیات وحش در عکاسی
حیات وحش – عکس از پوریا نجفی شیوا

عکاسی حیات وحش:

این نوع از عکاسی به نوعی زیر شاخه ژانر طبیعت نیز به حساب می‌آید و هدف، ثبت زندگی انواع حیوانات در طبیعت می‌باشد.

عکاسی جنگ:

ژانری که امیدواریم برای همیشه منقرض شده و از بین برود . عکاسی جنگ در میادین جنگی و از وحشیگری‌های آدمی صورت می‌گیرد. به امید صلح در  تمام جهان

عکاسی عروسی

عکاسی عروسی:

در عکاسی عروسی سوژه اصلی عروس و داماد هستند که در استودیو و مناظر و اماکن زیبا و قشنگ عکاسی صورت می‌پذیرد

عکاسی عروسی شامل عکس‌های نامزدی و فرمالیته و .. می‌باشد که مجموعا ژانر عروسی نامیده شده‌اند.

ژانر طبیعت بی جان عکاسی

عکاسی طبیعت بی جان:

در این نوع از عکاسی دید خوب و تجربه بالای عکاس، اهمیت بالایی دارند تا با نور پردازی صحیح از اشیا و دکور‌های بی حرکت بهترین عکس را ثبت کنید.

ژانر نجوم در عکاسی

عکاسی نجوم:

در نوع از عکاسی به تجهیزات پیشرفته مانند تلسکوپ احتیاج دارید. البته در حالت مبتدی‌تر آن می‌توان از تکنیک‌های عکاسی مانند سرعت شاتر و … استفاده کرد و بدون نیاز به تلسکوپ از ستاره‌های آسمان شب عکاسی انجام شود.

ژانر خبری در عکاسی

عکاسی خبری:

پوشش وقایع انسانی، جز ژانر خبری به حساب می‌آیند. در این نوع از ژانر حضور فعال عکاس در رویداد‌های اجتماعی و خدایی نکرده حوادث الزامی است.  سرعت عمل  و حتی گاها سمج بودن برای عکاس خبری لازم و ضروری است.

ژانر شهر در عکاسی
شهر تهران – عکس از پوریا نجفی شیوا

عکاسی شهری:

هدف در این نوع از عکاسی، نمایش زندگی روزمره مردمان و اشیا داخل شهر است که با توجه به دید و سبک عکاس، حالت‌های متفاوتی از آن وجود دارد.

جمع بندی:

دانستن و شناخت انواع ژانرهای عکاسی به شناخت هر چه بیشتر عکس‌ها چه برای عکاسان حرفه‌ای و چه بیننده معمولی کمک فراوانی خواهد کرد. در واقع با دیدن عکس‌های هر عکاس خواهیم توانست ژانر مورد علاقه و سبک به خصوص آن را شناسایی کرده و درباره مفهوم عکس‌های او بیشتر شناخت پیدا کنیم. طبیعتا در بسیاری از عکس‌ها همچون دیگر هنرها، مفهوم و ایده‌های ذهنی عکاس وجود دارند. با دانستن هر چه بیشتر درباره علم عکاسی می‌توان علاوه بر گرفتن عکس‌های بهتر و حرفه‌ای‌تر، درباره هنر عکاسان دیگر نیز بیشتر شناخت و یاد گرفت. هدف مقالات عکاسی به زبان ساده مگ مد لایف، بیشتر از جنبه علمی و آکادمیک عکاسی بر آموزش ساده و روان عکاسی برای همه افراد است تا با هم بیشتر یاد بگیریم و بیشتر بدانیم.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه‌های سایت با ما در میان بگذارید.

به قلم پوریا نجفی شیوا