سنگ‌های قیمتی و ارزنده همچون الماس که در طبیعت یافت می‌شوند معمولا همراه با ناخالصی هستند و از طرفی نیاز است تا با تبدیل کردن آن‌ها به قطعات کوچک‌تر کاربرد مصرفی و تجاری برای آن‌ها فراهم کرد. تراش سنگ های قیمتی انواع متفاوتی دارد که صمن نام بردن از هر کدام، به دلایل و فواید تراش سنگ‌ها و شیوه آن خواهیم پرداخت. پس لطفا با تیم طلا و جواهر مگ مد لایف همراه ما باشید.

تراش سنگ‌های قیمتی

چرا سنگ‌های قیمتی لازم است که  تراش پیدا کنند؟

خلاصه ترین پاسخ به پرسش بالا آن است که دلیل تراش سنگ‌های قیمتی برای هر چه ارزشمند‌‌تر کردن آن‌ها است. در واقع جواهر تراش حداکثر تلاش خود را در هر چه بهتر تراشیدن سنگ با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون رنگ، وزن و پاکی آن به کار می‌گیرد. که در این کار حتی جواهر تراش ممکن است از وزن سنگ ( که فاکتوری است ارزشمند) بکاهد تا در نهایت ارزش سنگ و جواهر را بیشتر و بیشتر از قبل نماید.

انواع تراش و برش در دنیای طلا و جواهر:

  • تراش باگت
  • تراش صفحه‌ای
  • تراش گرد
  • تراش مربع
  • تراش هشت ضلعی
  • تراش مارکیز
  • تراش اشکی
  • تراش قیچی
  • تراش بالشتی
  • تراش ترکیبی
  • تراش برلیانی
انواع تراش الماس

روش تراش و برش سنگ‌ها:

برای بررسی روش و شیوه تراش سنگ‌های با ارزش، الماس را مد نظر قرار می‌دیم و بر اساس آن مرحله به مرحله  تراش آن را آغاز می‌کنیم. البته باید توجه داشت که گاها بنا بر نوع سنگ برخی مراحل آن متفاوت و دارای ریزه‌ کاری‌های خاص خودشان است.

تراش سنگ‌های زینتی و قیمتی حتما باسیتی به دست متخصص آن صورت گیرد. یک الماس خام را فرض کنید که اکنون متخصص تراش می‌خواهد مرحله به مرحله آن را برای رسیدن به تراش برلیان، برش دهد:

تراش برلیان الماس

تراش الماس به روش برلیان:

ابتدا باید دانست که بر اساس تنوع شکل، حفظ حداکثر وزن و وجود عیوب داخلی الماس تراش آن همیشه کار آسانی نیست. هدف از تراش الماس، برق انداختن هر چه بیشتر آن و درخشان‌تر کردن آن به طوری است که تلالو و برق و درخشندگی فراوانی را از خود ساطع کند.

برای رسیدن به این هدف گاها با محاسبات ریاضی و یا تجربه شخصی فرد برش کار، زاویه‌های تراش، تعداد صفحات و اندازه آن مورد محاسبه قرار می گیرد.

پس از انجام محاسبات ذکر شده، قطعه سنگ الماس به اندازه مورد نیاز شکسته و بریده می‌شود و بر روی دستگاه تراش قرار می‌گیرد. در این مرحله با استفاده از یک الماس دیگر، برش سنگ الماس آغاز می‌شود و پس از برش صفحات آن و صیقل دادن آن‌ها، با روش‌های به خصوصی الماس نهایی را بر روی پایه جواهر و یا هر محصول دیگری سوار می‌کنند.

  1.  انتخاب قطعه الماس جهت تراش
  2. با تراش سر الماس اولیه قطع می‌شود و پس از نصب روی دستگاه تراش، با الماس دیگری تراش خورده می‌شود.
  3. سندان و صفحات اریب تراش می‌خورند.
  4. زیره و رویه همه صفحات به صورت گروهی و کنار هم قرار می‌گیرند.  تاج سنگ و کمربند پخ داده می‌شوند. در این مرحله خیمه و نوک پایین سنگ شکل می‌گیرد.
  5. تراش برلیان آماده شد
  6. تراش برلیان بر روی کار ( پایه جواهر و یا هر اکسسوری وشی دیگری ) نصب می‌شود.

جمع بندی:

در این مقاله سعی شد چرایی و علت برش سنگ‌های قیمتی را بررسی کنیم. در نگاه نخست برش و تراش سنگ‌های گران‌بها و ارزشمند کاری غیر عقلانی به نظر می‌رسد چرا که قطعا با برش آن‌ها مقادیری از وزن آن کاهش پیدا می‌کند. اما مشخص شد که این روش نه تنها باعث کاهش ارزش سنگ نشده که آن را با ارزش‌تر از قبل نیز می‌کند. درباره ویژگی‌ها و مشخصات هر برش در آینده مقاله مفصل و کاملی در مگ مد لایف منتشر خواهد شد چرا که هر کدام از برش‌ها برای خود دنیا و ارزش خاص خود را دارا می‌باشند و باسیتی به صورت مفصل آن‌ها را بررسی نماییم.

از اینکه همراه ما هستید سپاس‌گزاریم، لطفا با نظرات خود ما را در بهتر شدن و ارائه مطالب و مقالات بهتر و ارزشمند‌تر یاری فرمایید.

به قلم پوریا نجفی شیوا