حلقه و انگشتر علاوه بر داشتن جنبه تزيینی و استفاده از آن به عنوان یک اکسسوری محبوب، کاربردهای دیگری از جمله نشانه‌ای برای تعهد زوج ها نسبت به یکدیگر نیز دارد.

در واقع در بسیاری از کشورهای دنیا امروزه از حلقه به عنوان نشانه ای از متاهل بودن فرد و تعهد داشتن آن فرد یاد می‌شود.

در این مقاله از بخش طلا و جواهر مجله مگ مد لایف به سراغ بررسی تاریخ حلقه ازدواج رفته‌ایم و علاوه بر آن دانستنی‌هایی درباره حلقه عروسی را مورد بررسی خود قرار داده‌ایم.

پس اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید و می‌خواهید درباره تاریخ حلقه عروسی اطلاعات بیشتری داشته باشید با ما همراه بمانید.

تاریخ حلقه ازدواج

تاریخ حلقه ازدواج در جوامع و کشورهای مختلف :

همان طور که اشاره شد یکی از مهم ترین کاربرد های انگشتر، استفاده از آن به عنوان نشانه ای برای تعهد زن و شوهر و عروس و داماد نسبت به یکدیگر است. اما شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید این استفاده از حلقه ازدواج به کدام یک از دوران تاریخ بر می گردد که تا به همین امروز استفاده آن ادامه دار بوده است.

طبق بررسی ما تاریخ و یا دوره کاملا مشخص و واضحی از اولین باری که انسان ها از حلقه به نشانه تعهد به یکدیگر استفاده کردند وجود ندارد، اما در برخی مقالات تاریخی یاد شده است که در حدود 5000 سال پیش نیز مصریان باستان سکه ای را به از وسط سوراخ می‌کردند و آن را با بندی به دور انگشتان عروس و نه داماد می بستند.

یعنی در آن دوران و در مصر باستان صرفا خانم ها بایستی از این نشانه استفاده می کردند.

اما قطعا در دوران قبل از این نیز ابزارهایی برای نشان دادن تعهد زوجین نسبت به هم وجود داشته است که البته بی شباهت به حلقه های امروزی نیست.

در واقع در دوران ابتدایی انسان ها نیز ریسمان هایی به عنوان تعهد زوجین به هم کاربرد داشته است. البته باید بدانیم که در دوران ماقبل تاریخ، مفهومی به اسم تعهد و وفا در زوجین به حالت امروزی وجود نداشته است.

اما در تاریخ آمده است که برخی قبایل ماقبل تاریخ نیز ریسمانی از جنس چرم یا گیاهان را به دور دست ها و پاهای معشوق خود می بستند و پس از آنکه از بودن او اطمینان پیدا می‌کردند صرفا آن ریسمان را به دور انگشتان یکدیگر می بستند.

اما نشانه های مدرن تر قابل اتکاتری درباره تاریخ حلقه ازدواج وجود دارد که در زیر به صورت موردی به آن اشاده خواهیم داشت.

برخی کشورهای اروپایی در دوران قرون وسطی از حلقه ازدواج با جواهر الماس برای نشان دادن تعهد زوجین نسبت به هم استفاده می کردند.

در مناطقی از ایرلند، مردم ازدواج بدون انگشتر طلا را مشروع و قانونی نمی دانستند.

ایتالیایی ها در حدود 5، 6 قرن پیش از حلقه های نقره به عنوان حلقه ازدواج استفاده می کردند.

در یونان حلقه ای از جنس طلا برای مردان و حلقه ای از جنس نقره برای زنان کاربرد داشته است.

در انگلستان استفاده از حلقه در مراسم ازدواج ضروری بود ولی جنس آن معمولا اهمیت نداشت.

حلقه ازدواج

جنس رایج حلقه ازدواج:

همان طور که اشاره شد در دوران مختلف تاریخ از ابزار مختلفی از جمله ریسمان چرمی به عنوان حلقه استفاده می شده است. اما در دوران مدرن تر، جنس انگشترها به مس، برنج و آهن تبدیل شدند و به مرور  نقره، طلا و پلاتین جای خود را به دیگر اجناس فلزی و غیر فلزی دادند.

جنس حلقه ازدواج در دوران حاضر معمولا نقره، طلا و پلاتین در عیارهای مختلف است. که در واقع می توان گفت کشورهای مختلف بنا به فرهنگ و رسم و رسومات خود معمولا از این سه فلز به عنوان حلقه ازواج استفاده می کنند.

محل درست حلقه ازدواج در دست

کدام انگشت دست برای استفاده حلقه ازدواج کاربرد دارد؟

چرایی و راز انداختن حلقه ازدواج در انگشت چهارم دست چپ:

گفته شده است که اولین بار رومی ها حلقه ازدواج را در دست چپ خود مرسوم کردند و علت آن این بوده است که معتقد بوند رگ انگشت چهارم دست چپ که در سمت قلب انسان قرار دارد جایگاه عشق همسرانه است.

در واقع در برخی فرهنگ ها انگشت اول و دوم و سوم دست چپ هر کدام دارای عناوین خاص خود بوند، بنابراین انگشت چهارم برای تعهد زن و شوهر نسبت به یکدیگر انتخاب شد.

اما به غیر از دلایل بالا، معمولا انگشتر را در دست چپ استفاده می‌کنند تا از آسیب دیدگی آن جلوگیری کنند.

در واقع به علت آنکه بیشتر مردم راست دست هستند، دست چپ برای بسیاری کاربرد کمتری دارد و بنابراین دراستفاده روزمره اتمال آسیب دیدگی آن نیز کمتر است.

به قلم پوریا نجفی شیوا

تلگرام مگ مد لایف
اینستاگرام مگ مد لایف