یادگیری طراحی لباس و ورود به این حیطه قطعا پیش نیازهایی دارد که یکی از آن‌ها داشتن مهارت نقاشی کشیدن است. اما این سوال مطرح می‌شود که آیا با گذشت زمان و پیشرفت روش‌های جدید طراحی لباس آیا باز هم مهارت نقاشی برای یک طراح لباس ضروری است یا خیر؟

اگر هنوز وارد یادگیری طراحی لباس نشده‌اید و تمایل دارید که در بازار کار لباس و طراحی آن کار کنید، ما اینجا هستیم تا شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.

در این راستا در چند مقاله دیگر نیز نکات ارزشمندی را با شما در میان گذاشته‌ایم.

اگر دنبال ابزار و وسایل مورد نیاز یک طراح لباس هستید پیشنهاد می‌کنیم پیش از خواندن این مقاله سری هم به مقاله بررسی این موضوع بزنید. همچنین اگر دنبال دانستن ابزار و وسایل دیجیتالی و دانستن نرم افزارهای مورد نیاز یک طراج لباس هستید، مقاله بررسی این موضوع نیز در مجله تخصصی مد و فشن مگ مد لایف موجود است.

حال برگردیم به پاسخ دادن پرسش بالا که آیا با گسترش تکنولوژی و معرفی ابزارهای دیجیتالی طراحی لباس، هنوز هم مانند قبل مهارت نقاشی اهمیت دارد یا خیر؟

اهمیت مهارت نقاشی در طراحی لباس

اهمیت نقاشی در طراحی لباس:

اگر به سال‌های دور برگردیم قطعا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای یک طراح لباس خوب، به مهارت بالای آن در رسم و نقاشی کشیدن بر می‌گشت. البته نمی‌توان گفت که هر نقاش کار بلدی قطعا می‌توانست یک طراح لباس موفق هم باشد چرا که نقاشی کشیدن ابزاری در ذهن خلاق یک طراح لباس بود و نه همه مهارتهای لازم آن. پس در کنار داشتن مهارت نقاشی بایستی ذهن فعال و خلاق و پر از ایده برای طراحی لباس نیز دارا می‌بود.

اما می‌توان گفت که با به روز شدن روش‌های طراحی لباس، به مرور اهمیت نقاشی کشیدن بر روی کاغذ کم رنگ‌تر از گذشته شده است.

چرا که با وجود نرم افزارهای تخصصی طراحی لباس که می‌توان از آن‌ها بر روی تبلت و لپ تاپ استفاده کرد، اهمیت مهارت نقاشی به مرور کم تر از قبل شده است. اما نمی‌توان گفت که دیگر این مهارت مهم نیست. چرا که هنوز هم در بسیاری از موارد طراحان لباس اول طرح خود را بر روی کاغذ و بعد آن را در نرم افزار پیاده سازی می‌کنند. و البته خود رسم طرح دیجیتالی بر روی تبلت ها و صفحات لمسی نیز نوعی نقاشی کشیدن است که صرفا دیجیتالی تر شده است.

اینستاگرام مگ مد لایف
تلگرام مگ مد لایف
یادگیری طراحی لباس - نکات پیش نیاز

جمع بندی:

نقاشی کشیدن یکی از مهارت‌های پیش نیاز آموختن طراحی لباس است. اما می‌توان گفت که در این دوره و زمانه بدون داشتن چنین مهارتی هم با داشتن ذهنی خلاق می‌توان طراح لباس موفقی شد. قطعا تسلط بر کشیدن نقش‌ها و طرح‌ها به خصوص بر روی کاغذ می‌تواند در طی مسیر طراحی لباس به شخص طراح کمک بیشتری کند اما این مهارت همه آن چیزی نیست که مهم است.

شناخت پارچه، شناخت مد روز لباس، توجه به نیازهای جدید لباس، شناخت سلیقه کاربران، آموزش نرم افزارهای طراحی لباس و بیشتر از همه داشتن ذهن باز و خلاق در ایجاد طراحی‌های جدید و نو، از نکات قابل توجه دیگری نیز هستند که باید یک طراح لباس آن‌ها را دارا باشد.

به قلم پوریا نجفی شیوا