یکی دیگر از بازی‌های دسته جمعی که اتفاقا در این روزها دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است، مافیا نام دارد. بازی مافیا در سطح دنیا اقسام مختلفی دارد و با اسامی مختلفی بازی می‌شود ولی در کل، ماهیت آن یکسان است و گاها صرفا اسامی افراد و تخصص‌های رایج در بازی تغییر نام پیدا کرده است.

پس اگر به بازی‌های دسته جمعی علاقه مند هستید و دوست دارید که بخشی از زمانی را که با دوستان و آشنایانتان سپری می‌کنید به بازی کردن و هیجان آن بگذرد، بازی مافیا یکی دیگر از پیشنهادهای ما به شما است.

به طور خلاصه این بازی از دو گروه تشکیل شده است که گروه اول یعنی شهروندان بایستی گروه دوم یعنی افراد مافیا را شناسایی کرده و دونه به دونه آن‌ها را از بازی بیرون کنند تا در این صورت شهروندان برنده بازی شوند. اما اگر شهروندان موفق به شناسایی دقیق مافیاها نشوند و افراد شهروند و هم گروهی خود را از بازی بیرون کنند، تعداد مافیاها با تعداد شهروندان یکی خواهد شد که در این حالت گروه مافیا برنده بازی اعلام می‌شود.

توجه کنید که در تمام بازی هیچ کسی حق نشان دادن کارت خود را( که اعلام کننده نقش شهروندی و یا مافیایی است را ندارد) و شهروندان صرفا از طرز بیان و فکت‌های افراد ( به صورت حسی و شهودی و حتی هوش) بایستی نقش افراد را شناسایی کنند، که همین عامل باعث هیجان بازی شده است.

پس برای آشنایی هر چه بیشتر با بازی مافیا با بخش بازی و سرگرمی مجله مگ مد لایف همراه ما بمانید.

معرفی بازی مافیا

شیوه و نحوه تقسیم نقش‌ ها با تعداد بازیکن مختلف در بازی مافیا

قبل از آموزش بازی مافیا باید بدانیم که حداقل و حداکثر به چه تعداد بازیکن نیاز داریم، و با هر تعداد از بازیکن، شیوه انجام بازی مافیا چه طور خواهد بود؟

برای راه انداری یک بازی مافیا به حداقل 6 بازیکن به علاوه یک گرداننده و حداکثر 16 بازیکن به علاوه یک گرداننده نیاز خواهیم داشت، که در هر کدام از تعداد بازیکن، نقش‌های مافیایی و شهروندی، به صورت منحصر به فرد برای همان تعداد بازیکن پخش خواهد شد.

به عنوان مثال اگر تعداد بازیکنان 6 نفر باشد، گرداننده 5 کارت شهروندی بین افراد تقسیم می‌کنید و یک کارت مافیایی. بر همین اساس بازی مافیا را با تعداد بازیکنان مختلف به شرح زیر خواهیم داشت:

  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 6+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 5 نفر شهر و یک نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 7+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 5 نفر شهر و 2 نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 8+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 6 نفر شهر و 2 نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 9+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 7 نفر شهر و 2 نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 10+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 7 نفر شهر و 3 نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 11+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 8 نفر شهر و 3 نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 12+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 9 نفر شهر و 3 نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 13+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 9 نفر شهر و 4 نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 14+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 10 نفر شهر و 4 نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 15+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 11 نفر شهر و 4 نفر مافیا
  • اگر تعداد بازیکنان در بازی مافیا 16+1 نفر باشد: یک نفر به عنوان گرداننده، 12 نفر شهر و 4 نفر مافیا
بازی دسته جمعی مافیا

ساخت کارت‌های تعیین کننده نقش‌ها:

همان طور که گفتیم هر کدام از اعضای شهروند و یا مافیا، دارای توانایی‌ها( ابیلیتی) خاص خود هستند که با استفاده از آن توانایی می‌توانند به تیم خود کمک خاص خود را داشته باشند.

در همان ابتدای بازی گرداننده کارت‌هایی را که در ادامه توضیح خواهیم داد در بین تمامی بازیکنان پخش می‌کند، که هر بازیکن بدون اینکه بقیه بازیکنان خبردار بشوند، نقش خود را از آن کارت خواهد فهمید.

هر کدام از ابیلیتی‌های بازی دارای اسم مربوط به خود هستند، مثلا کسی که توانایی استعلام گرفتن افراد را دارد به عنوان کاراگاه شهروندان شناخته می‌شود ولی چون در بازی‌های مختلف مافیا گاها اسم این افراد متغیر است پس ما صرفا توانایی‌ها بر شمرده و خود شما می‌توانید روی هر توانایی اسم پیشنهادی خود را قرار دهید.

پس قبل از شروع هر چیز یک ورق برداشته و به وسیله آن کارت های کوچکی را به شکل زیر بسازید:

کارت ( کاراگاه): این شخص جز گروه شهروندی قرار گرفته و هر شب امکان استعلام گرفتن یک شخص را دارا می‌باشد. یعنی هر شب وقتی گرداننده اعلام کرد که کاراگاه بازی چشم‌های خود را باز کند، شخص کارگاه می‌تواند با اشاره به یک بازیکن دیگر از گرداننده مخفیانه سوال کند که آیا آن بازیکن جز شهروندان است و یا جز مافیا. که اگر شخص جز مافیا باشد گرداننده علامت تایید نشان خواهد داد. ( البته گرداننده رئیس مافیا را نیز مثل شهروندان عدم تائید نشان خواهد داد)

کارت( تک تیرانداز): این شخص نیز جز گروه شهروندی بوده و هر شب می‌تواند به یکی از افراد شلیک کند. که اگر به گروه مافیا شلیک کند، مافیا بیرون می‌رود و اگر اشتباها به اعضای هم گروه خود شلیک کند، خودش از بازی خارج میشود.

کارت (دکتر شهروندان): هر شب اعضای مافیا به یکی از اعضای شهروندی شلیک خواهند کرد. اما اگر قبل از آن دکتر شهروندان یکی شخص را نجات داده باشد، آن شخص نجات پیدا می‌کند. یعنی گرداننده ابتدای شب دکتر را بیدار می‌کند و سوال می‌پرسد که دکتر چه شخصی را نجات می‌دهد، دکتر یک بار خودش را و دیگران را هر چند بار بخواهد می‌تواند نجات دهد. بعد گرداننده سراغ مافیا رفته و اجازه شلیک به آن‌ها می‌دهد، اگر مافیا به شخص نجات یافته (در آن شب فقط) شلیک کنند، تیر اثر نکرده و فرد نجات پیدا می‌کند.

کارت ( جان سخت): این فرد نیز جز گروه شهروندان بوده و دو بار می‌تواند در طول شب استعلام اعضای خارج شده بازی را بگیرد (  که افرادی که خارج شدند چه نقشی داشتند و از په گروهی بودند) و یک مورد دیگر در مورد جان سخت آن است که اگر مافیا به جان سخت شلیک کند، جان سخت چون جلیقه ضد گلوله دارد یک بار نجات پیدا می‌کند.

کارت (روانشناس): این فرد نیز جز گروه شهروندان بوده و می‌تواند دو بار افراد دیگر را سایلنت کند. که در طول روز نتوانند از خود دفاع کنند یا حرفی بزنند.

بقیه کارت‌های شهروندی که به تعداد بازیکنان ربط خواهد داشت، شهروند ساده خواهند بود. که در واقع ابیلیتی خاص و ویژه‌ای در بازی ندارند.

توجه شود که هیچ کدام از بازیکنان شهروند حق ندارند در طول بازی اشاره‌ای به نقش خود بکنند و کسی به غیر از گرداننده از نقش آن‌ها نباید باخبر شود.

کارت (دکتر مافیا): توانای دارد که هر شب یکی از اعضای مافیا را نجات دهد ( که تیر تک تیرانداز رویش اثر نکند). خود دکتر مافیا یک بار می‌تواند خودش را نیز نجات دهد.

کارت (رئیس مافیا): هر شب با مشورت از اعضای مافیا به یکی از شهروندان شلیک می‌کند.

بقیه کارت اعضای مافیا، مافیای ساده خواهد بود.

کارت‌های حرکت آخر:

اگر هر یک از اعضای بازی با رای شرکت کنندگان، بازی را ترک کند، می‌تواند یکی از کارت‌های حرکت آخر را انتخاب و بر اساس نوع آن کارت حرکتی را اجرا کند:

کارت شلیک: در صورت انتخاب این کارت، فرد می‌تواند به یکی( در تاریکی شب) از افراد شلیک کند و بعد بازی را ترک کند.

کارت دروغ: با گفتن یک دروغ بازی را ترک می‌کند، مثلا اگر جز شهروندان بوده باشد که اشتباها شهروندان او را از بازی خارج کرده باشند، خواهد گفت که من جز گروه مافیا بودم. با این دروغ بقیه شروندان متوجه خواهند شد کهع اشتباها یک یار خود را از بازی بیرون کرده اند.

کارت حدس نفش افراد: اگر فرد نقش یکی از افراد را به درستی تشخیص دهد در بازی خواهد ماند. مثلا حدس بزند که دکتر مافیا چه کسی است.

کارت دفاع: فرد می‌تواند این کارت را جلوی یکی از اعضایی که همچنان در بازی هستند گذاشته، که در این صورت فرد حتما در آن روز به دفاع خواهد رفت.

کارت ممنوعیت دفاع: فرد می‌تواند این کارت را جلوی یکی از اعضایی که همچنان در بازی هستند گذاشته، که در این صورت فرد حتما در آن روز به دفاع نخواهد رفت.

شیوه انجام بازی مافیا

شیوه انجام بازی مافیا:

در ابتدای بازی، گرداننده کارت‌های نقش بازیکنان را بین تک تک بازیکنان پخش می‌کند و هر بازیکن بدون آنکه فرد دیگری از نقشش با خبر بشود، کارت و نقش خودش نگاه می‌کند.

سپس گرداننده اولین شب بازی را اعلام کرده و تمامی بازیکنان چشم‌های خود را می‌بندند. در شب اول بازی مافیاها بیدار شده و یکدیگر را شناسایی می‌کنند و دوباره چشم‌های خود را بسته و با اعلام گرداننده روز می‌شود و تمامی بازیکنان چشم‌های خود را باز می‌کنند.

در روز، تمامی بازیکنان، یک به یک از خود دفاع می‌کنند که بگویند شهروند هستند( یعنی حتی مافیاهای بازی خود را شهروند معرفی کرده و بقیه را گول می‌زنند). و بازیکنان باهوش بایستی از نوع حالات بدن، استرس، و نوع کلام افراد متوجه شوند که چه کسی شهروند واقعی است.

در پایان روز، هر یک از بازیکنان به رای می‌روند و اگر کسی به اندازه نصف به علاوه یک رای بیاورد، یعنی باید دوباره از خود دفاع کند تا شهروندی خود را ثابت کند، اگر شهروندان از صحبت وی قانع نشوند با رای نصف به علاوه یک افراد به بیرون بازی هدایت خواهد شد و چون با رای گیری و در طول روز از بازی خارج شد، پس امکان استفاده از کارت حرکت آخر را نیز دارا می‌باشد.

دوباره گرداننده شب اعلام می‌کند و از دکتر شهروندان می‌خواهد که یک نفر را نجات بدهد. و گرداننده مورد به مورد متخصصین شهروندی را (تک تیرانداز- روانشناس و…) بیدار می‌کند تا در صورت تمایل از تخصص خود استفاده کنند. بعد در همان شب نوبت مافیاها می‌شود که به یکی از شهروندان شلیک کنند و دکتر مافیا نیز، یکی از مافیاها را سیو دهد.

دوباره روز می‌شود و گرداننده نتایج شب گذشته را به تمامی بازیکنان گزارش می‌دهد.

در طول روز دوباره تمامی بازیکنان، نظر خود را راجع به اتفاقات شب گذشته بیان می‌کنند و سعی می‌کنند که شهروندان و مافیاها راشناسایی کنند تا با شناسایی مافیاها بتوانند در آخر روز و با رای گیری یک مافیا را به بیرون بازی هدایت کنند.

و دوباره شب دوم…

و دوباره روز سوم…

به همین منوال بازی ادامه پیدا می‌کند تا یا تمامی مافیاها از بازی خارج شوند و شهر برنده شود و یا تعداد مافیا با شهروندان برابر شود و مافیا برنده شود.

بازی مافیا

جمع بندی:

همان طور که گفته شد این بازی به هوش و دقت بالایی نیاز دارد تا افراد بتوانند از حالات کلام یکدیگر مافیا بودن و شهروندی دیگر افراد را شناسایی کرده و به برنده شدن تیم خود کمک کنند.

بازی مافیا در صورتی که با جمعی دوستانه و کاربلد در این بازی، بازی شود قطعا می‌تواند بسیار بامزه و هیجان انگیز باشد و اوقات خوشی را برای شما و همراهانتات فراهم آورد.

به امید روزهایی خوب و  پر از شادی و سرگرمی برای تک تکمون

به قلم پوریا نجفی شیوا