شناخت انواع پارچه: قسمت نخست

اگر از همراهان ما در مجله مد و فشن مگ مد لایف باشید به یاد خواهید داشت که قصد داشتیم در تعداد مقالات جداگانه‌ای، درباره شناخت پارچه و بررسی ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام از آن‌ها بپردازیم.

در واقع پارچه ها از انواع بسیار زیادی تشکیل شده‌اند که شناخت کامل آن‌ها و دانستن این که هر کدام نسبت به دیگری چه تفاوت‌ها و برتری‌هایی دارند کار دشواری است. پس بر آن شدیم تا با شناخت نسبتا کاملی که از پارچه‌ها دارم، مقاله‌هایی کامل و در عین حال ساده‌ای را از انواع جنس پارچه منتشر کنیم.

پس لطفا به مرور زمان با ما همراه باشید تا با هم شناخت کامل‌تری از پارچه پیدا کنیم.

شناخت انواع پارچه ژاکارد، مخمل، جوت، کشمیر و ساتن

پارچه های بررسی شده در این مقاله:

در فسمت اول از مقالات پارچه شناسی ، به معرفی و بررسی پنج نوع از پارچه به شرح زیر خواهیم پرداخت.

  • معرفی و شناخت پارچه مخمل
  • معرفی و شناخت پارچه ساتن
  • معرفی و شناخت پارچه ژاکارد
  • معرفی و شناخت پارچه جوت
  • معرفی و شناخت پارچه کشمیر
شناخت و معرفی پارچه مخمل

معرفی و شناخت پارچه مخمل:

پارچه مخمل ، یکی از فاخرترین و زیباترین  پارچه‌هاست که سطحی نرم و لخت دارد. پارچه ای که طراحان لباس با استفاده از آن لباس‌هایی جذاب و زیبا طراحی و تولید می‌کنند.

اگر به دنبال دوخت لباس شب، کت ساده، ژاکت، انواع پیراهن و شومیز دامن کت اسپرت شلوار لباس خواب و… هستید و برای آن ها ایده زیبا دارید مخمل یکی از پیشنهادهای ما به شماست، عمق سطح در پارچه های مخمل یکسان و همیشه زیر دست نرم و دلنشینی دارند، جهت خواب پرزها در این جنس پارچه اهمیت خاص خود را دارد و بنا به جهت خود درخشندگی خاص خود را ایجاد می‌کند.

مخمل‌ها انواع مختلفی دارند و کیفیت پارچه به نوع الیاف استفاده شده در آن بستگی دارد، بیشتر مواقع از دو نوع لیف یکی برای تارو پود و یا زمینه و یک لیف نیز برای پرز یا نخ شناور به کار گرفته می‌شود ، مخملی که از ابریشم و ویسکوز ریون باشد جزء فاخرترین مخمل ها و نرمی و لختی عالی دارد و در برخی مواقع نیز از الیاف پلی استر و نایلون نیز استفاده می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی های پارچه مخل آن است که پشت آن پرز ندارد و از این رو دوخت و دوز آن راحت و همچنین با طرح هایی ساده می توان لباس های زیبایی دوخته شود

پارچه مخمل

الیاف اصلی پارچه مخمل:

  • صد درصد ابریشم
  • ترکیب ویسکوز ریون با ابریشم
  • ترکیب ویسکوز ریون ابریشم مخمل مانند با پلی استر و یا نایلون
انواع پارچه مخمل

انواع پارچه مخمل:

پارچه مخمل نما:

پارچه دیگری از خانواده مخمل که لوکس و فاخر است و در تهیه آن از الیافی مااند پنبه مرغوب و یال ترکیب پنبه یا پرز پنبه پلی استر استفاده شده است، سطح این پارچه دارای بافت مخملی یکنواخت و لوکس و عمیق می باشد  و جز مخملهای محکم  و زیباست.

مخمل کبریتی:

در این نوع از پارچه مخمل راه راه هایی در جهت تار پارچه وجود دارد که از آن برای دوخت انواع شلوار دامن کت و دامن استفاده می شود. نازکی و یا ضخیم بودن این پارچه به تعداد راه راه ها در هر سانتی متر بستگی دارد به گونه ای که هر چه تعداد راه راه ها کم تر باشد، پارچه ضخیم تر و هر چه بیشتر پارچه نازک تر می شود.

تنوع راه راه ها در مخمل کبریتی :

  • 8-10 : مناسب کت و شلوار راحتی و لباس بیرونی
  • 16: شلوار جلیقه و دامن
  • 21-22 : پیراهن مردانه و زنانه و دامن
معرفی پارچه ساتن

معرفی پارچه ساتن :

پارچه ساتن یکی از زیباترین و محبوب ترین پارچه ها در بین مردم است، زیبایی و برق خاص آن معمولا دل هر بیننده ای را می بره و چشمان همه رو به خود خیره می کند.

الیافی که در ساخت پارچه ساتن استفاده می‌شود معمولا متنوع است ولی پارچه نهایی همیشه به یک شکل و سطح آن صاف و براق است، ادر ساخت پارچه های ساتن از آهار در جهت بافت خطوط کج راه استفاده شده است اما جنس آن نرم و لطیف است

ساتن از مدل پارچه های لخت است اما لختی آن به نوع نخ های به کار رفته در آن بستگی دارد، در واقع ساتن با نخ های چند فیلامنتی  صورت تابدار از ساتن با نخ های چند فیلامنتی خام  لختتر است.

کیفیت ساتن به تراکم بافت آن و قابلیت ارتجاعی آن نیز بر اساس نوع الیاف تعیین می‌شود.

سطح پارچه ساتن در برابر آسیب پایداری خوبی دارد اما لبه‌های  آن حساس است و در نگهداری آن به خصوص قبل از دوخ باید مراقبت بیشتری انجام داد.

برای اتو کردن ساتن بهتر است آن را به پشت لباس برگرداند و سپس اقدام به اتو نمایید.

انواع پارچه ساتن

پارچه ساتن بر اساس نوع بافت

بر اساس نوع بافت پارچه، ساتن به چند نوع ساتن پودی و ساتن تاری بافت کج راه بافت تافته و… تقسیم می شوند.

در بافت ساتن پودی از نخ شانه استفاده شده است اما ساتن تاری، تارها روی پارچه بیشتر موج ایجاد می‌کنند.

پارچه ساتن مناسب همه فصول سال است اما باید توجه داشت که این پارچه، پارچه‌ای نیست که بتوان آن را در استفاده روزانه استفاده کرد و بیشتر مناسب مهمانی و مجالس شب و… است، البته باید توجه داشت که از این پارچه در تولید لباس خواب و غیره نیز استفاده می‌شود.

در کل می‌توان گفت که ساتن یکی از جذاب‌ترین اجناس پارچه ، به خصوص برای مهمانی‌ها است.

معرفی و شناخت پارچه ژاکارد

معرفی و شناخت پارچه ژاکارد:

نقوش منحنی در بافت پارچه، طرح های زیبا و جذاب، سبک وزن بودن در عین استحکام از ویژگی‌های برجسته این مدل پارچه است.

بافت ژاکارد در سه دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند:

  • ژاکارد زربافت
  • ژاکارد منقوش
  • ژاکارد گلدار و یا داماسک

پارچه های ژاکارد زربافت در جهت ایجاد ظاهری مانند پارچه‌های گلدوزی تولید می شوند نخ های آن نیز معمولا متالیک و ضخیم می باشد، پارچه های ژاکارد منقوش که با اسم تاپستری نیز شناخته می‌شوند، بافتی ساده متقارن و محکم دارند که از نخ‌های رنگی در پود آن استفاده شده است. رنگ‌های محدود و نخ های ظریف از ویژگی‌های ژاکارد داماسک است که تصاویر با ترکیب بافت راه راه ساده و ساتن بافته می‌شوند. برای ایجاد تصاویر صیقلی بر روی این مدل پارچه معمولا از این دسته استفاده می‌شود.

از پارچه ژاکارد برای دوخت انواع لباس‌ها و به خصوص لباس‌های فاخر نیز استفاده می‌شود، از مزیت‌های آن می‌شود به استحکام بالا و وزن کم آن اشاره داشت و اینکه انواع و اقسام طرح های جذاب و زیبا را می‌توانید در این نوع از پارچه جستجو نمایید.

تاریخچه ژاکارد

برای آشنایی با تاریخچه این پارچه بهتر است که به قرن نوزدهم سفر کنیم، در اون دوران نخستین بار یک فرد فرانسوی دستگاهی را اختراع کرد که می‌توانست الگوهای پیچیده را با دستکاری الگوهای ساده به صورت اتوماتیک انجام دهد، با گذشت سالیان دراز شیوه ایجاد این الگوها به سیستم‌های کامپیوتری سپرده شد که بنابراین دقت و زیبایی این نوع پارچه به مرور بیشتر و بیشتر شد .

انواع پارچه ژاکارد

ویژگی‌های عمومی ژاکارد:

با توجه به این مورد که در ایجاد پارچه ژاکارد از یک روش خاص استفاده می‌شود ولی الیاف آن می‌تواند انواع پنبه طبیعی، ابریشم، پلی استر مصنوعی و… باشد. همچنین به دلیل نوع ایجاد اینگونه پارچه‌ها می‌توان حالت دو رو نیز برای آن ها ایجاد کرد، بنابراین بسیاری از پارچه‌های دو روی بازار جز پارچه های ژاکارد می باشند

این نوع از پارچه چروک ناتپذیر، با دوام و با ثبات، محکم و در عین حال خاصیت ارتجاعی و کشسانی دارند.

کاربرد پارچه ژاکارد :

به دلیل طرح و رنگ این جنس پارچه، از آن در بیشتر لباسها مانند مانتو، شلوار، شومیز، کروات و… استفاده میشوند که با توجه به وزن و ضخامت  و طرح آن از آن در همه فصول سال نیز استفاده می‌شود. بنابراین طراحان لباس به راحتی می‌توانند در ایده‌ها و طرح‌های  خود از این پارچه استفاده کنند.

معرفی پارچه جوت

پارچه جوت

الیاف جوت یا کنف هندی عمدتا از سلولز و لینن تشکیل شده‌اند و درواقع جوت به الیاف استخراج شده از ساقه گیاهان متعلق به corchorus   گفته می‌شود.

الیاف جوت معمولا با الیاف دیگر مانند نخ یا پنبه ترکیب می شوند که پارچه ایده آل و دوستدار محیط زیست جذاب و زیبایی را برای تولید انواع لباس ایجاد می‌کند. در حقیقت با ترکیب این الیاف با هم پارچه جوت دوام و انعطاف پذیری زیادی پیدا کرده و ظاهر آن نیز زیباتر شده است.

یکی از ویژگی‌های مهم پارچه جوت، قابلیت بسیار خوب برای گلدوزی، شماره دوزی و سوزن دوزی بر روی آن است.

طراحان لباس معمولا در طرح های خود

از این پارچه برای دوخت انواع مانتو، شال و شومیز به زیبایی استفاده می‌کنند.

قابل ذکر است که این پارچه بدن نما بوده و مقداری آبرفت دارد بنابراین بهتر است قبل از دوخت یکبار شسته و سپس اقدام به خیاطی بر روی آن شود.

معرفی و شناخت پارچه کشمیر

بررسی پارچه کشمیر

پارچه کشمیر چیست و چه کاربرد‌هایی دارد، پس لطفا برای شناخت هر چه بهتر آن با ما همراه باشید.

تاریخچه پارچه کشمیر

بز کشمیر که در مناطق هیمالیا زندگی می‌کنند اصلی‌ترین منبع برای تهیه الیاف این پارچه هستند که البته نامگذاری این محصول نیز بر همین اساس و به علت نام آن منطقه یعنی کشمیر انتخاب شده است و در سرتاسر جهان با نام  cashmere شناخته می‌شود.

معمولا الیاف جنس‌های متفاوت از پارچه از منابع متفاوتی به دست می‌آیند اما کشمیر تنها از پز کشمیر به دست می‌آید ( به غیر از موارد بسیار محدود که از نوعی دیگر از بز تهیه می‌شود) که همین عامل، قیمت این محصولات را اندکی بالاتر برده و جزء پارچه‌های گران محسوب می‌شود. همچنین باید توجه داشت که مقدار استخراجی نخ از هر بز بسیار اندک بوده و هر کدام تنها در سال دویست گرم پشم تولید می‌کنند.

پارچه کشمیر

کشور‌های تولید کننده پشم کشمیر:

همان طور که اشاره شد شبه قاره هند و به خصوص کشمیر اصلی ترین منبع تهیه این الیاف است اما در کشور‌های دیگری از جمله چین، استرالیا، هند، مغولستان، افغانستان، ترکیه و همچنین کشور زیبای خودمان ایران مقدادیری از آن پروش و تولید می‌شوند

کاربرد پارچه کشمیر

یکی از ویژگی‌های بارز الیاف کشمیر، عایق بودن آن است که گرما داخل بدن درون لباس باقی مانده و به بیرون منتقل نمی‌شود از طرفی تا حدودی ضخامت آن نیز متوسط رو به بالا است که به همین دلایل کاربرد اصلی آن در لباس‌های گرم پاییزه و زمستانه است.

  • شال
  • پیراهن
  • پتو
  • کاپشن
  • شلوار

نکته جالب توجه در مورد این جنس از پارچه، نرمی بسیار زیاد آن در عین ضخامت بالای آن است که همین عامل حس بسیار خوشایندی را به افراد منتقل می‌کند همچنان که با همه این مشخصات عالی، سبک وزن بوده و راحتی آن قابل توجه است.

دانستنی های پارچه کشمیر

روش نگهداری و شستشوی پارچه کشمیر

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای شستشوی این محصول استفاده از آپشن wool  در ماشین لباس‌شویی در دمای پایین است.

بهتر است از آویزان کردن لباس‌های کشمیر چشم پوشی کرده و آن‌ها را در طول سال در کمد تا کرد زیرا در چنین حالتی فرم لباس در طول عمر بالایی حفظ می‌شود

برای شستشوی دستی لباس‌های کشمیر لطفا از آب بسیار داغ پرهیز کرده و با آب ولرم شستشو آنجام شود و در انتها از چلاندن لباس و وارد آوردن فشار زیاد جهت خشک کردن آن لطفا پرهیز کنید

با رعایت اصول بالا طول عمر این گونه لباس‌ها بسیار بالا رفته و نرمی و لطافت و حالت کلی آن حفظ می‌شود.

پارچه شناسی

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی همه جانبه این 5 جنس پارچه بپردازیم. هر کدام از این موارد کاربرد خاص خود و حتی فصل خاص خود را دارا می‌باشند.

لطفا سوالات و دیدگاه خود را نسبت به این مقاله و مقالات دیگر ما در مگ مد لایف، در فسمت نظرات در میان بگذارید.

با سپاس از همراهی شما

به قلم پوریا نجفی شیوا