ما در تیم مد و فشن مجله مگ مد لایف قصد داریم که به صورت تخصصی انواع پارچه را در سلسله مقالات جداگانه بررسی نماییم. دانش پارچه شناسی و شناخت پارچه یکی از دغدغه‌های اساسی افراد مشغول در این حوزه می‌باشد چرا که دنیای پارچه از تنوع بسیاری برخوردار است که هر کدام از اسامی آن دارای ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فرد خاص خود می‌باشند که معمولا طراحان لباس، خیاطان و خریداران لباس به مرور زمان با آن آشنا می‌شوند و به نوعی علمی است تجربی.

بسیار شنیده‌ایم که افراد بسیاری به طور کاملا حرفه‌ای وارد دنیای طراحی لباس و خیاطی شده‌اند اما دانش کافی نسبت به خرید پارچه و شناخت آن ندارند. بنابراین اهمیت نوشتن چنین مقالاتی جهت شناخت پارچه بیش از پیش مهم گشته است.

در این متن صرفا  کلیات و برخی نکات مربوط به پارچه را بررسی خواهیم کرد و در مقالات آینده مراکز اصلی خرید پارچه، مشخصات هر نوع جنس از پارچه  و… را مورد بررسی تخصصی قرار خواهیم داد پس لطفا با ما همراه باشید.

پارچه و شناخت آن

ساختار پارچه:

پارچه‌ها از به هم پیوستن تعداد بسیاری نخ به وجود می‌آیند که خود نخ نیز از لیف تهیه شده است. ساختار پارچه به شیوه قرارگیری نخ بستگی دارد. پارچه‌ها از تار و پود تشکیل شده‌اند که پارچه‌های با کیفیت در یک مربع یک اینچی دارای تار و پود تقریبا یکسانی می‌باشند.

در دوخت لباس به جهت اینکه پارچه بایستی برش پیدا کند، استحکام و قابلیت انعطاف پارچه باید بالا باشد.

برای آنکه پارچه قابلیت استفاده بهتری پیدا کند معمولا در مرحله تولید آن عملیات‌های مختلفی مثل عملیات تکمیل بر روی آن صورت می‌پذیرد که این عملیات تکمیلی به عواملی همچون حساسیت الیاف اصلی پارچه، ویژگی‌های فیریکی لیف‌ها، قابلیت جذب و… بستگی دارند که با رعایت مسائل گوناگونی در عملیات تکمیلی کیفیت و نرمی پارچه افزایش پیدا می‌کند.

معمولا عملیات تکمیلی در تهیه پارچه به سه دسته کلی شیمیایی، مکانیکی و ترکیب هر دوی آن با هم تقسیم می‌شوند.

در واقع می‌توان پرس کردن و تراش زدن پارچه را عملیات تکمیل مکانیکی و اضافه کردن محلول‌های پلیمری، استفاده از محلول های شیمیایی و.. را روش‌های شیمیایی تکمیل دانست که باعث مقاومت و مرغوبیت هر چه بیشتر پارچه در مرحله تولید می‌شوند.

ساختار پارچه و دانستنی هایی در خصوص آن

تاثیر پارچه در طراحی لباس:

قطعا پس از مرحله ایده پردازی و طرح زدن نهایی لباس که روش‌های متنوعی دارد، به مرحله انتخاب پارچه مناسب برای طرح می رسیم که هر پارچه می‌تواند تاثیرات فراوانی را در موفقیت طرح داشته باشد یعنی ممکن است طرحی بسیار خلاقانه و جذاب داشته باشید اما با انتخاب اشتباه پارچه محصول نهایی با طرح به کلی تفاوت پیدا کند پس باید به تاثیر پارچه در طراحی لباس نیز توجه داشت.

به طور کلی تاثیر پارچه بر طرح لباس به انواع دسته‌ها همچون موارد زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • تاثیر روحی و روانی پارچه در لباس، چه بر روی شخص پوشنده و چه شخص بیننده
  • تاثیر لمسی پارچه در لباس
  • تاثیر فیزیکی پارچه
  • تاثیر دمایی پارچه
  • و…
تاثیر پارچه در طراحی لباس - آنچه که باید طراحان لباس از پارچه بدانند

نکات کلی و دانستنی‌هایی درباره پارچه:

به عقیده بسیاری خرید پارچه طوری است که حتما باید با لمس دست صورت پذیرد و به صورت آنلاین نمی‌توان آن را خرید، این باور اشتباه است چرا که از مراکز آنلاین پارچه فروشی معتبر می‌توان با اطمینان خریداری کرد.

  • پارچه‌های خشک برای طرح‌هایی که دارای پف هستند مناسب است
  • پارچه‌های حجیم به ساسون زیاد نیاز ندارند
  • پارچه‌های نرم نیازمند ساسون زیاد هستند
  • استفاده از ساسون زیاد به حجم پارچه می‌افزاید
  • پارچه‌های حجیم معمولا قد فرد را کوتاه‌تر و فرد را چاق‌تر نشان می‌دهند
  • پارچه‌هایی با درخشنگی بالا معمولا وزن را بیشتر نشان می‌دهند
  • پارچه‌های مات به دلیل آن که باعث کاهش توجه می‌شوند وزن فرد را کم‌تر نشان می‌دهند
  • در یک طرح لباس اگر مجبور شدید از چندین نوع پارچه استفاده کنید بهتر است که خواص پارچه‌ها مانند استحکام آن‌ها شبیه به هم باشد تا طول عمر لباس بیشتر حفظ شود
  • حتما پس از برش پارچه و تهیه لباس از آن، تکه‌های اضافی پارچه را نزد خود نگاه دارید چون که شاید در طرح‌های آینده حتی کوچک‌ترین تکه‌های آن مورد استفاده قرار گیرند
  • به آبرفت داشتن یا نداشتن پارچه دقت کنید و اگر پارچه‌ای آبرفت داشت حتما آن را قبل از دوخت شستشو دهید

 

لطفا سوالات خود را در خصوص پارچه با ما در میان بگذارید تا با دانستن آن‌ها مطالب مفیدتری را برای شما تهیه و منتشر نماییم

به قلم پوریا نجفی شیوا