موضوع رنگ یکی از مفاهیم اصلی طراحی لباس چه در بخش آموزش و چه در زمینه کاری آن به حساب می‌آید. از این جهت در هر دوره طراحی لباس یک یا چند واحد به این مبحث اختصاص داده می‌شود که مبانی کلی و عمومی رنگ شناسی به فرد طراح آموزش داده می‌شود تا با شناخت رنگ و تاثیرات آن، فرد طراح لباس بتواند آثار بهتری را به وجود آورد.

بنابراین در این مقاله سعی خواهیم کرد که اصطلاحات دنیای رنگ، چرخه رنگ و شیوه ساختن انواع رنگ را به صورت خلاصه‌وار بررسی کنیم.

قطعا موضوع رنگ و رنگشناسی جنبه‌های مختلفی از طراحی لباس را در بر می‌گیرد، به عنوان مثال می‌توان به اهمیت رنگ در چاق و لاغر نشان دادن افراد، اهمیت رنگ در خلق و خوی فردی، اهمین رنگ در مجالس مختلف و… اشاره داشت که هر کدام از این موارد بررسی تخصصی‌تر خاص خود را می‌طلبند و هدف ما در این مقاله بیان کردن همه آن‌ها نیست، بلکه در این مقاله سعی داریم تا با بیان کلیاتی مفهوم رنگ در طراحی لباس را به صورت مقدماتی شرح دهیم پس با ما در تیم مجله تخصصی مد و فشن مگ مد لایف همراه باشید.

راهنمای ساخت انواع رنگ

راهنمای ساخت انواع رنگ و شیوه ترکیب و ساخت رنگ‌های مختلف با استفاده از 3 رنگ اصلی:

همان طور که می‌دانید 3 رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد رنگ‌های اصلی را شکل داده‌اند که با ترکیب آن‌ها با هم می‌توان رنگ‌های دیگر را به وجود آورد.

در واقع با داشتن 3 رنگ آبی، قرمز و زرد به علاوه رنگ،های مشکی و سفید می،توان انواع طیف رنگ را به وجود آورد.

 

چند نکته پیش از ساخت رنگ:

بهتر است که ابتدا رنگ روشن،تر را به پالت اضافه کنید و سپس رنگ تیره،تر را اضافه کرده تا رنگ دلخواه را به دست آورید.

اگر رنگ شما گواش و یا چیزی شبیه به آن است بهتر آن که با وسیله‌ای نوک تیز ابتدا رنگ را در بسته بندی مخصوص هم بزنید تا روغن آن کاملا پخش و یکدست شود.

اگر تمایل داشتید که شدت رنگ ساخته شده خود را ملایم‌تر کنید می‌توانید از رنگ‌های سیاه یا سفید و یا ترکیب این دو را به رنگ خود اضافه کنید تا طیف ملایم‌تری از رنگ پدید آورید.

حتما چند قلموی جدا و خشک را همراه خود داشته باشید تا راحت‌تر بتوانید رنگ‌ها را ترکیب و استفاده کنید.

بهتر است پیش از استفاده از رنگ ساخته شده آن را با کاغذ باطله تست کنید تا متوجه شوید که رنگ دلخواه آماده شده است یا خیر.

راهنماس رنگ در دنیای مد و فشن

راهنمای ساخت انواع رنگ‌ها:

  • رنگ نارنجی: قرمز + زرد

مثلا برای ساخت رنگ نارنجی بهتر است که اول رنگ زرد ( رنگ روشن تر) را به پالت اضافه کنید و سپس به اندکی قرمز بیفزایید.

  • رنگ سبز: زرد + آبی
  • رنگ بدن: صورتی + سفید و برای طیف‌های گوناگون  مانند برنزه قهوه‌ای اضافه گردد
  • بنفش: قرمز + آبی
  • صورتی: سفید + قرمز
  • فیروزه‌ای: آبی + زرد + سفید
  • سرمه‌ای: آبی + مشکی
  • قهوه ای: قرمز + زرد + مشکی
  • گل بهی: سفید + زرد + قرمز
  • شیری: سفید + زرد
  • حنایی: زرد + قهوه ای روشن
  • خاکستری: سفید + سیاه
  • سرخابی: صورتی+ آبی+ مشکی
  • یشمی : سبز + مشکی
  • ارغوانی : قرمز + سورمه ای
  • اکر : زرد + خردلی
  • خردلی: زرد + زیتونی
  • زیتونی : زرد سبز + قهوه ای
  • آلبالویی : بنفش مایل به آبی + مشکی
  • بژ: قهوه ای+ زرد+ سفید
  • و…

همان طور که می‌دانید تعداد رنگ‌ها بسیار بسیار بالا است و این موارد صرفا راهنمای رنگ‌های اصلی است و با ترکیب رنگ‌های مختلف با هم می‌توانید میلیون‌ها رنگ بسازید.

چرخه رنگ

بررسی چرخه رنگ و مفهوم آن:

چرخه رنگ همان طور که در تصویر ملاحظه می‌فرمایید به نوعی راهنمایی است که رنگ‌های اصلی، فرعی، مکمل و میانه را در یک جا و به صورت گرافیکی به نمایش درآورده است.

همان طور که در مرکز چرخه رنگ ملاحظه می‌کنید یک هرم وجود دارد که در آن سه رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز ( در طیف اصلی) قرار گرفته‌اند. در کنار هرم سه رنگ فرعی یعنی رنگ‌هایی که از ترکیب دو رنگ اصلی به دست می‌آیند، به نمایش در آمده است.

توجه کنید که رنگ فرعی زمانی به وجود می‌آید که ترکیب دو رنگ اصلی به یک مقدار باشد یعنی مثلا 50% زرد و 50% قرمز

اکنون در قسمت دایره چرخه رنگ همان رنگ‌های سوی فلش رنگ‌های اصلی و فرعی را تکرار می کنیم( به عبارتی در راستای فلش رنگ زرد اصلی، دوباره رنگ اصلی و در راستای رنگ نارنجی، رنگ نارنجی)

اکنون رنگ‌های اصلی و فرعی در قسمت دایره چرخه رنگ به وجود آمده‌اند اما فضای خالی وجود دارد که آن فضای خالی با رنگ های میانه پر خواهد شد.

رنگ‌های میانه رنگ‌هایی هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی و فرعی به وجود می‌آیند مثل ترکیب سبز با رنگ اصلی زرد که رنگ زرد سبز یا سبز روشن را پدید می‌آورد.

در واقع رنگ‌های میانه مابین رنگ‌های فرعی و اصلی هستند که دارای طیف‌های گوناگونی می‌باشند.

موارد بالا چرخه رنگ اصلی را شکل داده‌اند اما به همین صورت می‌توان چرخه رنگ پیشرفته تری را به وجود آورد که اساس کار به همان شکل قبلی است با این تفاوت که در چرخه رنگ پیشرفته‌تر طیف‌های مختلفی از رنگ‌ها وجود دارند.

بررسی چرخه رنگ

اصطلاح‌های دنیای رنگ:

رنگ‌های مکمل:

رنگ‌های رو به روی هم در چرخه رنگ، رنگ‌های مکمل نامیده می‌شوند. استفاده از رنگ‌های مکمل در ست لباس می‌تواند جلوه خوبی را پدید آورد.

رنگ‌های هم جوار:

رنگ‌های کنار هم در چرخه رنگ هم جوار نامیده می‌شوند.

هارمونی رنگ:

دو رنگ و یا چند رنگ در صورتی با هم هارمونی دارند که در کنار هم تضاد زیادی را منتقل نکنند به نوعی جلوه دو رنگ در کنار هم ملایم باشد و تضاد فراوانی بین دو رنگ نباشد.

رنگ خنثی :

طیف‌های مختلف رنگ خاکستری را خنثی می‌گویند.

تنالیته:

به شکل زیر دقت کنید، هر رنگی می‌تواند طیفی از تیره تا روشن داشته باشد که به آن تنالیته آن رنگ می‌گویند.

والر یا شدت رنگ:

به مات بودن یا درخشان بودن هر رنگ والر گویند که با ترکیب رنگ سفید با هر رنگی می‌توان شدت آن رنگ را کاهش داد.

تنالیته و مفهوم آن

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم تا کلیات و مفاهیم اصلی رنگ شناسی در دنیای مد و فشن را مورد بررسی قرار دهیم، لطفا دیدگاه خود را در خصوص مقالات ما در قسمت نظرات درمیان بگذارید تا با شناخت سلیقه شما بتوانیم مقالات بهتری را عرضه کنیم. همچنین برای آگاهی از تازه‌ترین مقالات مجله مگ مد لایف می‌توانید ما را در شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، اینستاگرام و پینترست دنبال کنید.

به قلم پوریا نجفی شیوا