اگر به دنیای فرش علاقه‌مند باشید و یا قصد خرید فرش را داشته باشید قطعا واژه شانه فرش به گوش شما خورده است. در واقع تمامی محصولات در هر صنعتی از اصطلاحات و واژه‌های تخصصی خود تشکیل شده‌اند که ممکن است مشتری در نگاه اول به طور دقیق اطلاعی درباره آن نداشته باشد. از این رو در مجله مگ مد لایف و در بخش فرش آن، قصد داریم که برخی از این اصطلاحات را بررسی کرده و به شناخت هر چه بیشتر آن کمک کنیم. پس لطفا با ما همراه باشید.

شانه و تراکم فرش

مفهوم شانه در فرش:

اگر بخواهیم به صورت ساده مفهوم شانه را بیان کنیم، شانه عبارت است از تعداد پیکسل‌های فرش در هر متر از عرض فرش، یا به عبارتی می‌توان گفت که شانه به تعداد گره‌ها در هر متر از عرض فرش گفته می‌شود.

برای آنکه بتوانید تعداد شانه فرش خود را تشخصیص دهید کافی است که یک سانتی‌متر از عرض آن را انتخاب و تعداد گره‌های آن را شمارش کنید. به عنوان مثال در یک فرش هفتصد شانه در هر سانتی‌متر هفت گره موجود است.

اما سوال مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود آن است که کدام یک از شانه‌ها بهتر است؟

قطعا برای خرید فرش، به ویژگی‌های مختلفی در کنار هم باید توجه داشت و صرفا با یک مشخصه نمی‌توان بیان کرد که کدام فرش بهتر است. اما اگر فقط بخواهیم از نظر شانه دو فرش را مقایسه کنیم، می‌توان گفت که هر چه قدر تعداد شانه فرشی بیشتر باشد جزئیات فرش بیشتر و آن فرش ریزبافت تر است.

البته بایستی توجه داشت که ممکن است طرح و نقشه‌ای از فرش نیاز به شانه بالا نداشته باشد. پس ممکن است فرشی مدرن و با درجه کیفی بالا از شانه کمتری نسبت به شانه‌های رایج استفاده کند. بنابراین در انتخاب فرش صرفا نباید به شانه آن توجه داشت.

شانه فرش
تراکم و شانه فرش یعنی چه؟

شانه‌های رایج و استاندارد در دنیای فرش:

در حال حاضر که این نوشته به نگارش در می‌آید شانه های زیر از موارد استاندارد به حساب می‌آیند. اما باید توجه داشت که به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی طبعا شانه‌های بالاتری را از فرش انتظار خواهیم داشت.

  • فرش 500 شانه
  • فرش 700 شانه
  • فرش 1000 شانه
  • فرش 1100 شانه
  • فرش 1200 شانه
  • فرش 1500 شانه

 

مفهوم تراکم در فرش:

برای شرح مفوم تراکم در فرش بایستی به طول فرش توجه داشت. در واقع تراکم عبارت است از دو برابر گره‌های واحد طولی فرش، هر چه مقدار این عدد بالاتر باشد فرش محکم‌تر و وزن بالاتری خواهد داشت.

 

جمع بندی:

امیدواریم که توانسته باشیم مفهوم شانه و تراکم فرش  را به درستی و روشنی برای شما بیان کرده باشیم.

لطفا نظرات و پرسش های خود را در خصوص انواع فرش با ما در میان بگذارید تا بتوانیم شما را در انتخاب و خرید بهترین فرش راهنمایی کنیم.

به قلم پوریا نجفی شیوا