معمولا هر کسب و کاری، به دلیل دیده شدن موثرتر و در ادامه آن گسترش فروش، ( چه در فضای آنلاین و چه در بازار سنتی)، نیازمند حضور موثر و فعال در فضاهای موجود آنلاین و اینترنتی است.

اما چرا با وجود آن که تقریبا همه افراد در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و… حضور فعالی دارند، لازم است که کسب و کار شما سایت اختصاصی مربوط به خود را دارا باشد؟

در این مقاله از بخش کسب و کار مجله مگ مد لایف به چند نکته مهم که چرا داشتن سایت برای کسب و کار شما حیاتی است اشاره خواهیم کرد. توجه فرمایید که این مقاله در چند سری منتشر خواهد شد و در این بخش به چند نکته آن اشاره خواهیم کرد. پس لطفا با ما در  مگ مد لایف بیزینس همراه باشید.

مزیت سایت نسبت به فضای مجازی - دیجیتال مارکتینگ

مزیت های داشتن سایت برای کسب و کار شما:

  • مورد اول: تعداد بالاتر بازدید کاربران از سایت

بر اساس تجربه ای که در چندین شرکت مختلف داشته ام، حتی با وجود آنکه آن شرکت‌ها، شبکه های اجتماعی قوی ای را دارا بودند، اما بیشتر مواقع بازدیدکنندگان سایت آن ها در ماه، از مجموع کاربران و فالورهای واقعی آنها در شبکه های اجتماعی بسیار بالاتر بوده است. که البته این امر با داشتن سایتی عالی با سئو و محتوای مناسب به دست خواهد آمد.

پس سوالی که پیش خواهد آمد آن است که آیا با داشتن هر سایتی می‌توان به چنان بازدید بالایی دست یافت؟

در پاسخ این سوال به جرات می توان گفت که خیر، تنها داشتن یک سایت معمولی کافی نیست. و قطعا سایت کسب وکار شما بایستی از نظر کیفیت و کمیت محتوا و همچنین سئو و دیگر موارد عملکرد بسیار خوبی را داشته باشد.

  • مورد دوم: مقایسه هزینه تبلیغاتی بین شبکه های اجتماعی و سایت:

یکی دیگر از عواملی که داشتن یک سایت عالی را نسبت به شبکه های اجتماعی دارای اولویت می کند آن است که اگر بخواهیم پیج اینستاگرامی و یا هر صفحه از سوشال مدیای خود را به کاربران بیشتری معرفی کنیم، لازم است که با تعداد بسیار زیادی از اینفلوئنسرهای این شبکه های اجتماعی همکاری کرده و هزینه بسیار بالایی را برای تبلیغ محصول و یا پیج خود به آنان پرداخت کنیم.

اما برای تبلیغات وبسایت خود نیازمند سر و کله زدن با تعداد بالایی از اینفلوئنسرها نخواهید داشت و با وجود پلتفرم های تبلیغات سایت، علاوه بر راحت تر بودن تبلیغات، هزینه کمتری را نیز برای تبلیغات خود خواهید پرداخت.

البته توجه فرمایید که از مزیت اینفلوئنسرها  نیز نمی توان درتبلیغات غافل شد و صرفا در این مقاله هدف ما نشان دادن مزیت های داشتن سایت است و قطعا در مقاله بعدی به مزیت های شبکه های اجتماعی و تبلیغات در آن ها نیز خواهیم پرداخت.

پس به طور خلاصه می توان گفت که هزینه تبلیغات، برای سایت نسبت به شبکه های اجتماعی کمتر و کارایی و اثربخشی آن بالاتر است.

 

  • مورد سوم: بهره مندی و به کارگیری طیف وسیعی از کلمات کلیدی:

یکی از مواردی که در سئو در بستر وب وجود دارد، امکان بهره مند شدن از کلمات کلیدی است که گاها برخی از شبکه های اجتماعی از آن بی بهره یا کم بهره هستند.

در واقع با انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار خود و تمرکز بر روی آن ها می‌توانید آمار بالایی از کاربران را از موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ به سمت وب سایت خود هدایت کنید.

قطعا در شبکه های اجتماعی نیز چنین موردی وجود دارد اما با توجه به الگوریتم آن شبکه های اجتماعی، کلمات کلیدی اولویت کمتری نسبت به دیگر عوامل دارند.

 

  • مورد چهارم: اتوماتیک بودن فرآیند خرید فروش در سایت های فروشگاهی:

یکی از دردسرهای فروش محصول در شبکه های اجتماعی آن است که حتما بایستی چند نفر به صورت تمام وقت، به دایرکت های مختلف جوابگو باشند که این امر به دلیل اتوماتیک نبودن، وقت و هزینه زیادی را برای شرکت ها ایجاد می کند. البته نمی توان به موثر بودن این روش اشاره نکرد  و حتما بایستی هر کسب و کاری به نحوی شایسته و دقیق پاسخ کاربران را در دایرکت و کامنت ها مورد بررسی خود قرار دهند و به کاربران پاسخ در شان و با احترامی بدهد.

اما سایت ها از قابلیت هایی برخوردار هستند که برخی از این امور به صورت اتوماتیک تر انجام می شود و به دلیل آنکه در سایت معمولا اطلاعات در جای مناسب به کاربر نمایش  داده می شود معمولا کمتر سوال برای خریداران پیش می‌آید.

و همچنین فرآیند خرید در سایت کاملا اتوماتیک می باشد و نیازمند وجود اپراتوری برای ثبت سفارش نیست.

پس طبعا با این وجود در هزینه کسب و کار صرفه جویی خواهد شد. و بهره وری نیز افزایش پیدا میکند.

مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی - دیجیتال مارکتینگ

جمع بندی:

 در این مقاله به 4 تا از مزیت های داشتن سایت برای کسب و کار پرداختیم.

قطعا مزیت های دیگری نیز وجود دارند که در سری مقالات بعدی به این موارد خواهیم پرداخت.

به نظر شما، دیگر چه مزیت هایی وجود دارند که با وجود آن‌ها باید برای کسب و کار خود از داشتن یک سایت عالی بهره ببرید؟

 لطفا نظرات  و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

به قلم پوریا نجفی شیوا