اگر سابقه فعالیت در شرکت‌های سنتی را داشته باشید که در کنار کسب و کار سنتی خود، به فروش آنلاین و حضور در فضای آنلاین هم فکر می‌کنند، متوجه خواهید بود که در این موارد چند چالش اساسی بین گروه فروش سنتی و آنلاین پیش خواهد آمد.

در واقع این شرکت‌ها تا پیش از این معمولا صرفا فروش سنتی و حضور در بازارهای سنتی را تجربه کرده اند که البته بسیاری از آن ها نیز در این مورد بسیار موفق و سرشناس بوده‌اند و اکنون خواهان آن هستند که کسب و کار خود را به فضای آنلاین و مدرن تر نیز گسترش دهند.

طبعا در این شرکت‌ها و بیزینس ها، افراد خبره ای در قسمت مارکتینگ تا فروش و… مشغول به فعالیت هستند که تمرکز آنها تا پیش از این صرفا به بخش کسب و کار فیزیکی محدود می‌شده است و با تغییر رویکرد شرکت مبنی بر به روز شدن و ورود به کسب و کار مدرن تر، گاها این افراد دچار چالش می‍شوند.

در واقع یکی از دلایل به وجود آمدن این چالش آن است که گاها افراد مشغول در بخش سنتی شرکت( مثل مغازه و…) فکر می‌کنند که با راه اندازی فروش اینترنتی و تبلیغات در بستر آنلاین، شغل آن ها به مرور زمان کمرنگ تر خواهد شد و یا حتی شغل خود را از دست می‌دهند که این گمان کاملا اشتباه بوده و چنین موردی پیش نخواهد آمد.

حتی باروی کار آمدن کسب و کار آنلاین قطعا فعالیت و اهمیت افراد شاغل در بخش سنتی شرکت افزایش پیدا خواهد کرد و باعث رونق کسب و کار آنها نیز خواهد شد.

حال در این مقاله از بخش بیزینس مجله مگ مد لایف، به این موضوع خواهیم پرداخت که چه طور می‌توان چالش بین افراد شاغل در شرکتی که هم کسب و کار سنتی دارد و هم خواستار حضور در فضای اینترنتی و مدرن است را به بهترین شکل مدیریت کرد. و برای این منظور سه تکنیک کاربردی را بیان خواهیم کرد که در عین ساده بودن بسیاری از چالش های این مورد را برطرف خواهد کرد.

چرا معمولا بین افراد شاغل در بخش فیزیکی کسب و کار و بخش آنلاین چالش ایجاد می‌شود؟

چرا معمولا بین افراد شاغل در بخش فیزیکی کسب و کار و بخش آنلاین چالش ایجاد می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال بایستی از چند جنبه به قضیه نگاه کرد.

به طور خلاصه یکی از مهم ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن این چالش در شرکت می‌شود آن است که افراد موفق حاضر در بخش سنتی کسب و کار( شامل فروشنده مغازه، بازاریاب‌های حضوری و…) گمان می‌کند که با رونق گرفتن بخش آنلاین شرکت، آنها حضور کم رنگ تری را در شرکت تجربه خواهند کرد. و یا حتی گمان می‌کنند که پس از مدتی از کار خود اخراج خواند شد. که این گمان ها اصلا درست نیست.

در واقع تجربه نشان داده است که با رونق گرفتن دیجیتال مارکتینگ یک شرکت، دیگر بخش های شرکت نیز رونق مثبتی را در کار خود تجربه می‌کنند و فعالیت آنها نه تنها کمتر و کم اهمیت تر نمی شود بلکه بسیار گسترده تر از قبل نیز خواهد شد.

به طور مثال اگر شرکتی تبلیغ بسیار موثری را در فضای آنلاین انجام دهد، هم فروش آنلاین آن با رونق مواجه خواهد شد و هم بخش حضوری آن با افزایش مشتریان رو به رو خواهد شد.

پس موفقیت در فضای آنلاین به موفقیت در بخش حضوری هم کمک خواهد کرد.

اما جنبه دیگری که گاها باعث بروز چنین چالش هایی می‌شود آن است که خود شرکت گمان می‌کند که با گسترش حضور در فضای اینترنتی، شرکای سنتی خود را از دست خواهد داد.

در واقع مثلا فرض کنید که یک کارخانه تولید کننده مواد غذایی، با شرکایی در بازار سنتی( بنک دارها و…) در ارتباط است که آن ها محصولات این کارخانه را در بازار پخش می‌کنند. در این مورد نیز برخی از افراد داخل شرکت گمان می‌کنند که اگر خود شرکت وارد فضای آنلاین بشود، ارتباط شرکت با بنک دار دچار مشکل خواهد شد.

این مورد نیز با در نظر گرفتن رویکردهایی قابل حل و مدیریت است به طوری که هم ارتباط بازار سنتی با شرکت حفظ شود و هم خود شرکت کسب و کار آنلاین خود را توسعه دهد.

در واقع با بینش درست و صحیح می‌توان گفت که بسیاری از این چالش ها غیر واقعی هستند و با مدیریت صحیح و داشتن رویکردهای هوشمندانه می‌توانید بسیاری از آن‌ها را در شرکت خود حل کرده و همزمان بازار سنتی و مدرن تر خود را با هم رونق بخشید.

3 راهکار طلایی و اثربخش برای حل چالش بین بخش سنتی و مدرن شرکت

3 راهکار طلایی و اثربخش برای حل چالش بین بخش سنتی و مدرن شرکت:

  • جلسه با افراد شاغل در بخش سنتی و شرح دقیق کسب و کار آنلاین به آنها در همان ابتدای ورود به سازمان:

اگر به تازگی وارد شرکتی شده اید که خواستار آن هستند که کسب و کار مدرن خود را در کنار کسب و کار سنتی خود ایجاد کنند،ربهتر است به عنوان مدیر بخش آنلاین، درهمان ابتدا با تمامی کارکنان شرکت که در بخش سنتی تر مشغول به کار هستند جلسه گذاشته و به صورت دقیق از اهداف خود برای کسب و کار آنلاین بری آن ها صحبت کنید. تا ضمن آشنایی با پتانسیل های گسترش کسب و کار به فضای مدرن تر، اطمینان بخشی و همدلی بین تیم سنتی و مدرن شرکت ایجاد گردد.

 

  • اطمینان بخشی به افراد شاغل در تیم سنتی که رشد کسب و کار آنلاین نه تنها موجب بیکاری آن ها نمی شود بلکه باعث رونق بیشتر فروش آنها نیز خواهد شد. و باعث ارتقای شغلی همه در سازمان خواهد شد.

 

  • ایجاد پروژه های مشترک بین افراد شاغل در بخش سنتی کسب و کار با یخش مدرن و آنلاین

که در واقع این مورد باعث همدلی و درک بیشتر دو بخش سازمان با یکدیگر خواهد شد. و هر دو تیم موفیت در هر بخشی را موفقیت خود خواهند دانست و به کمک رشد هر بخش کمک خواهند کرد.

به قلم پوریا نجفی شیوا