به مانند بسیاری از بیماری‌ها، تغذیه نقش بسیار مهمی در بهبود و یا پیشگیری از بیماری کرونا دارد، اما به دلیل دانش کم بشر در خصوص این بیماری هنوز بسیاری از این موارد درباره آن به طور کامل و مستند مورد بررسی قرار نگرفته است. اما در مقاله‌ای برخی از متخصصین این بیماری درباره اهمیت تغذیه و نقش آن در پیشگیری و یا بهبود بیماری کرونا مطالبی را بیان کرده‌اند که ما نیز با ترجمه آن، این مقاله را در ادامه مورد بررسی خود قرار داده‌ایم.

برای آشنایی هر چه بیشتر درباره بیماری کرونا با ما همراه باشید.

انواع ویتامین- نقش تغذیه در بهبود کرونا

اهمیت تغذیه در روند بهبود بیماری کرونا:

همانطور که در طی این مدت جدال با کرونا همه ما متوجه شدیم که سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی برای گذر از این بیماری ایفا می‌کند، لازم است بدانیم که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مواد غذایی است که در طی روز مصرف می‌کنیم همچنین با تغذیه صحیح می‌توان عوارض پس از دوره بیماری را کنترل کرد.

امروز تصمیم گرفتیم تا مقداری به مصرف صحیح مواد غذایی در این دوران بپردازیم

چرا که با اصلاح تغذیه می‌توان دوران نقاهت آسان‌تری را سپری کرد. رعایت این نکات باعث بهبود تنفس و رفع تنگی نفس در دوران کرونا می‌شود.

پروتئین و نقش آن در بهبود سلامت

اهمیت مصرف پروتئین در بیماری کرونا:

بالا بردن مصرف پروتئین

به علت این که قفسه سینه و دیافراگم همگی از عضلات ساخته شده‌اند با بالا بردن مصرف پروتئین می‌توان این عضلات را قوی کرد و قدرت را برای عمل دم و باز دم افزایش داد

روش صحیح مصرف پروتئین‌ها به این شکل است که غذاهای پروتئینی باید در ترکیب با یکدیگر مصرف شوند تا تمامی آمینواسیدهای مورد نیاز به بدن برسد. برای مثال مصرف حبوبات و غلات مانند قرمه سبزی، لبنیات یا غلات مانند نان و پنیر و حبوبات یا مغز دانه‌ها مانند سویا و پسته.

فواید امگا 3

افزایش مصرف چربی‌های مفید و امگا 3

یکی از عامل‌های آسیب رسان به ریه در طی بیماری کرونا التهاب است که اسیدهای چرب بلند غیر اشباح مانند امگا3 در بهبود التهاب نقش مهمی دارند که در بذر کتان، روغن ماهی و گردو یافت می‌شوند.

در سطح داخلی حبابچه‌های ریه مایعی به نام سورفاکتانت وجود دارد که از خوابیدن حبابچه‌ها و تنگی نفس جلوگیری می‌کند که این مایع نیز از جنس چربی هست و با افزایش مصرف چربی مفید مانند روغن کلزا، کنولا و زیتون همچنین دانه‌های مغزی می‌توان تولید سورفاکتانت را افزایش داد و پروسه تنفس را آسان‌تر کرد.

درمان کرونا

افزایش دریافت ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها:

ریه از جنس عضله هست و عضلات برای عملکرد خود به عناصری مانند کلسیم، سدیم و پتاسیم احتیاج دارند و آهن نیز برای کارکرد هموگلوبین ضروری است همچنین مصرف ویتامین A, C,E  نیز در کاهش التهاب نقش مفیدی دارند.

بنابراین مصرف سبزیجات سبز، نارنجی و رنگی، فلفل شیرین و ادویه‌ مانند زنجبیل و زردچوبه، بادام، زیتون یا روغن زیتون، ذرت و در صورت نیاز مولتی ویتامین‌های روزانه توصیه می‌گردد.

مصرف مایعات را افزایش دهید

در طی عفونت میزان زیادی از آب از طریق تنفس دفع می‌شود و کمبود آب عملکرد تمامی سلول‌های بدن را با مشکل روبه رو می‌کند و سلول‌های ایمنی را نیز تضعیف می‌کند پس لازم است آب از دست رفته از طریق نوشیدن آب و چای کمرنگ و شیر جبران شود.

توجه توجه: در صورت ادم و تجمع آب در ریه‌ها مصرف مایعات باید محدود گردد.

کربوهیدرات

کاهش مصرف کربوهیدرات

هنگامی که در بدن مواد غذایی هضم و جذب می‌گردند باعث تولید co2 می‌شوند که میزان  co2  تولید شده در مسیر متابولیسم کربوهیدرات‌ها بسیار زیادتر از چربی‌ها و پروتئین‌ها است که این امر باعث افزایش فشار و بار تهویه در ریه‌ها می‌شود تا حد امکان از مصرف برنج، بیسکوئیت، شکلات و بستنی بپرهیزید.

کاهش نمک

مصرف نمک را محدود کنید

تغذیه سالم میسر نمی‌شود مگر در صورت کاهش مصرف نمک زیرا نمک باعث احتباس آب و ادم و در نتیجه اختلال تنفسی می‌شود بنابراین مصرف غذای شور مانند خیارشور
، چیپس و رب را محدود کنید.

نکته پایانی

باز هم در آخر این گفته را تکرار می‌کنم که هنوز دانش بشری در خصوص بیماری کرونا محدود و کامل نیست، پس لطفا در صورت بروز بیماری حتما با پزشک متخصص مشورت و صرفا به جستجو در اینترنت بسنده نکنید.

ترجمه و به قلم پارمیدا منصوری

منابع:

Journals lww

Tbzmed

ویرایونیورسیتی