مزایای استفاده از مالت در بدنسازی بسیار گسترده است. بسیاری از ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی همچون بدنسازان به مقدار فراوانی از مواد مغذی و مکمل‌های خوراکی در زمان ورزش و پس از آن نیاز دارند. در این بین برخی به مکمل‌های غیر طبیعی روی می‌آورند که طبق نظر متخصصان، مکمل‌های شیمیایی می‌توانند مضرات مختلفی را در پی داشته باشند. بنابراین دانستن و شناخت انواع مکمل طبیعی که بتواند نیازهای ورزشکاران را به طور کامل برطرف کند به سلامت هر چه بیشتر افراد کمک فراوانی می‌کند. یکی از مکمل‌های طبیعی و فوق العاده‌ای که اتفاقا کمتر شناخته شده است مالت و عصاره و فرآورده‌های آن می‌باشد که می‌تواند نیازهای ورزشکاران و به خصوص بدنسازان را به انواع مکمل برطرف نماید.

بنابراین در این متن ضمن معرفی مختصری از مالت، به کاربرد آن در رشته‌های ورزشی و به خصوص بدنسازی خواهیم پرداخت پس لطفا با تیم سبک زندگی مجله مگ مد لایف همراه ما باشید.

مزایای استفاده از مالت در بدنسازی و انواع مختلف ورزش

نگاه مختصری به مالت

به طور خلاصه مالت از ترکیب آب با جو به دست می‌آبد، این ماده به عنوان غلاتی کامل و شیرین کننده طبیعی شناخته می شود که دارای خواص و ارزش غذایی فراوانی است.

مالت و فراورده‌های آن کاملا طبیعی است و در آن هیچ گونه مواد مصنوعی به کاربرده نمی‌شود. پس می‌توان اطمینان داشت که از مضرات مواد غیرطبیعی مکمل‌ها به دور بوده و سلامتی را تضمین می‌کند.

مالت به صورت خوراکی در انواع متفاوتی قابل دسترس است که می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

انواع مالت

  • عصاره مالت
  • نوشیدنی‌های مالت
  • پودر مالت
  • و..
فواید مالت برای بدنسازی

علت نیاز به مالت در هنگام ورزش

کاملا مشخص است که در زمان ورزش کردن سطح نیاز بدن به انواع انرژی و مواد مغذی افزایش پیدا می‌کند. کاهش مواد مغذی و انرژی در حین ورزش می‌تواند صدمات مختلفی را به  ورزشکار وارد کند. در واقع هر ورزشکاری به خصوص افراد حرفه‌ای تمام تلاش خود را می‌کنند تا در زمان مسابقه، حداکثر انرژی و توان را داشته باشند. در این بین گلیکوژن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و هر چه ذخیره آن‌ها در بدن بیشتر باشد امکان حرکات سریع‌تر و پر انرژی‌تر و پایدارتر افزایش پیدا می‌کند. با کاهش گلیکوژن در سطح بدن و در هنگام ورزش تمرکز، سرعت و پرش کاهش پیدا کرده و خستگی افزایش پیدا می‌کند.

این مورد هم در زمان ورزش و هم پس از آن نکته قابل توجهی است به طوری که حتی پس از ورزش نیز هر چه سریع‌تر این مواد مغذی در بدن تامین شوند برای ورزش‌ها و تمرین‌های بعدی اثر مطلوب‌تری ایجاد می‌کند.

یکی از راه‌های طبیعی و بسیار موثر تامین گلیکوژن‌ها و دیگر مواد مغذی مورد نیاز ورزشکاران مصرف انواع مالت چه در زمان ورزش و چه پس از آن می‌باشد.

در پژوهشی که سال‌ها پیش صورت گرفت مشخص شد که ساختن و ریکاوری گلیکوژن به وسیله مصرف مالت جو نسبت به مصرف مواد دارای گلوکز و نشاسته خالص بسیار موثرتر و بهینه تر صورت می پذیرد که علت آن به ترکیبات عصاره مالت همچون نمک‌های غیر آلی و پروتئین‌های آن بر می گردد.

همان طور که اشاره شد مالت به صورت‌های مختلفی در بازار وجود دارد از عصاره‌های مالت گرفته تا نوشیدنی‌ها و ماءالشعیرهای تهیه شده از مالت طبیعی (غیر اسانس) که هر کدام می‌تواند در زمان‌های مناسب کاربرد و مزایای فراوانی داشته باشد. به طوری که می‌توان در حین ورزش به جای نوشیدن آب از ماءالشعیرهای مالت استفاده کرد و پس از آن نیز با پایان یافتن ورزش و مسابقه از عصاره یا پودر مالت استفاده کرد. البته لطفا پیش از تصمیم گیری در خصوص مصرف هر گونه مکمل از جمله مالت با متخصصان تغذیه و ورزشی خود نیز مشورت نمایید.

چند مزیت دیگر مصرف عصاره مالت در ورزش:

  • بالابردن سرعت سنتز
  • جذب بالاتر گلوکز
  • بالا بردن گلیکوژن عضله‌ها

 

شاید تصور کرده باشید که مزیت‌های مالت تنها به مواردذکر شده تا به اینجا محدود می‌شود. اما نه، ما تا به اینجا درباره حفظ انرژی و نشاط در حین ورزش صحبت کردیم. پس لطفا عجله نکنید. خواص جادویی مالت در ورزش بسیار فراوان است.

فواید مالت برای ورزش و ورزشکاران

خواص و فواید اصلی عصاره مالت برای ورزشکاران

همه ما به دلایل مختلف ورزش کردن را دوست داریم، چه به عنوان سلامتی ورزش کنیم و چه برای تناسب اندام و یا افزایش شور و نشاط، در هر حال قبل، حین و پس از ورزش به مکمل‌های غذایی و مواد مغذی فراوانی جهت تامین نیازهای بدن خود نیازمندیم.

همان طور که اشاره داشتیم مالت به دلیل داشتن گلیکوژن توانایی حین ورزش و آمادگی جهت تمرین‌های آینده را افزایش می‌دهد اما فواید اصلی مالت تنها به این موارد محدود نشده و درای خواصی  است که آن را به جادوگری برای ورزشکاران مبدل داشته است.

به طور خلاصه نوشیدن مالت و مصرف خوراکی آن به صورت عصاره دارای فواید زیر برای ورزشکاران است:

  • مالت دارای انواع ویتامین B ، اسید فولیک، نیاسین، ویتامین C ، ریبوفلاوین و غیره است که این ویتامین‌ها برای انواع مختلفی از فرآیندهای بدن ورزشکار ضروری است
  • دارای آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئید و توکوفرول
  • بهبود ظاهر و سلامتی پوست و مو ورزشکار
  • منبع غنی از اسیدهای آمینه ( رشد و ترمیم ماهیچه‌ها)، البته بایستی توجه داشت که مالت جایگزین صد در صد فرآورده‌های حیوانی مانند گوشت نیست و برخی از اسیدهای آمینه مورد نیاز را تامین می‌کند.
  • سلامتی استخوان‌ها با مصرف مالت به دو دلیل: یکم داشتن منیزیم، کلسیم و فسفر و دوم آنکه به جذب بهتر مواد مورد نیاز استخوان‌ها کمک می‌کند.
  • دارا بودن کربوهیدرات مورد نیاز ورزشکاران

همان طور که ملاحظه کردید مالت دارای خواص اعجاب انگیز بسیاری است اما ورزشکاران بایستی توجه داشته باشند که از مالت به عنوان مکمل استفاده کنند و نه آن که به طور کامل آن را با تمامی وعده‌های غذایی جایگزین کنند.

نوشیدنی مالت

نوشیدنی مالت

نوشیدنی مالت نوع دیگری از خانواده مالت محسوب می‌شود که همه آن را با نام آبجو بدون الکل و یا ماءالشعیر می‌شناسیم. نوشیدن ماءالشعیر در هنگام ورزش علاوه بر تامین آب مورد نیاز بدن، تمامی خواص ذکر شده مالت را برای شخص  ورزشکار تامین کرده و به سلامت و بهره وری آن نیز کمک فراوانی می‌کند.

نوشیدنی مالت در کنار عصاره مالت، می‌توانند گزینه‌ای هوشمندانه در رژیم غذایی ورزشکاران باشند.

به قلم پوریا نجفی شیوا