امروز می‌خواهیم کمی از جمله و کلیشه سحرخیزی و ورزش برایتان صحبت کنیم تا با معنای سحرخیز باش تا کام ‌روا شوی در زندگی روزمره و واقعی بیشتر آشنا شویم.

پیشنهاد ما به شما است که حتما این  این مقاله را تا انتها دنبال کنید، نتایج تحقیقات به روزی در این مقاله هست که قطعا نگرش شما را به سحرخیزی و تمرین و ورزش کوتاه صبحگاهی عوض می‌کند.

هنگامی که صبح‌ها زودتر بیدار می‌شوید و زمان 5 دقیقه‌ای را برای نفس کشیدن یا مدیتیشن و یا حتی یوگا می‌گذارید مسیر روز برای شما روشن‌تر می‌شود و به صورت ناخوداگاه بیشتر برای فعالیت‌های روزانه برنامه‌ریزی می‌کنید و در حقیقت ورزش صبحگاهی شما را در مسیر پیشرفت و بهسازی زندگی قرار می‌دهد.

ممکن است روزهای اول کمی سخت باشد اما هنگامی که تاثیر آن را در همان چند روز اول ببینید دیگر حتی روزهای تعطیل حاضر به بیشتر خوابیدن نمی‌شوید.

انواع سبک یوگا و تاثیر یوگا در زندگی

چند راه حل کوتاه برای بهتر بیدار شدن:

ابتدا چند راه حل کوتاه برای کاهش تمایل و کشش در صبح به دوباره خوابیدن را برایتان توضیح می‌دهم.

خیلی از ما برای بیدار شدن چندین زنگ آلارم تنظیم می‌کنیم که در واقع این کار بیشتر باعث خمودگی و کشش بیشتر به تخت خواب می‌شود.

در اولین قدم فقط یک آلارم برای بیدار شدن بگذارید و سعی کنید که ساعت یا موبایلی که آلارم را روی آن تنظیم کرده‌اید دور‌تر از مکان خوابتان قرار داشته باشد.

دومین قدم برای باز هم کمتر شدن خواب آلودگی این است که کاری را بدون نیاز به فکر کردن انجام دهید. به طور مثال یک لیوان آب ساده بنوشید. در این جا لازم است بگوییم که همین نوشیدن آب که به ظاهر بسیار ساده می‌آید فواید بسیار زیادی برای شما دارد و تنها در هفته اول خواهید دید جوش‌های صورت و بدن شما کمتر می‌شود، سیستم گوارش شما در طول روز بهتر کار می‌کند و صورت پرتری خواهید داشت و همه اینها تنها در یک هفته قابل رویت می‌باشد پس فکر می‌کنیم ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

در گام سوم که یکی از مهم ترین گام‌ها است زمانی را فقط به خودتان اختصاص دهید حتی یک دقیقه و در این گام از شما می‌خواهیم دم عمیقی را در 10 ثانیه بگیرید و 10 ثانیه حبس کنید و در 10 ثانیه خارج کنید به صورتی که هنگام دم، شکم شما پراز هوا شود و نه نیمه و هنگام بازدم شکم شما خالی شود.

این مراحل  را برای هر چند باری که مایل هستید انجام دهید و در حین انجام این کار فقط به هوای اطراف بدنتان که جریان دارد و به انرژی که در محیط وجود دارد فکر کنید و چه بهتر که اصلا به هیچ چیزی فکر نکنید و فقط سکوت و ذهنی خالی را تجربه نمایید.

انجام یوگا در صبح زود

یوگا:

در این جا به مبحث شیرین یوگا می‌رسیم که می‌توانید این تایم را به یوگایی 5 تا 10 دقیقه‌ای اختصاص دهید که در ادامه بیشتر برایتان توضیح خواهم داد.

نکته: پکیج ورزشی خودتان را از شب قبل آماده کنید. در کلاس‌ها یا جلسات تمرینی خصوصی که صبح زود برگزار می‌شوند شرکت کنید. و حتی به خاطر داشته باشید که  در ایام پاندمی و کرونا نیز می‌توانید به صورت آنلاین در این کلاس‌ها شرکت کنید تا برای بیرون آمدن از رخت خواب دلایل بیشتری داشته باشید.

آشنایی و معرفی سبک‌های یوگا:

هاتا یوگا:

یوگا هاتا  (hatha ) از دو کلمه ha به معنای خورشید و tha به معنای ماه می‌آید و کلمه هاتا یعنی یوگایی که باعث تعادل بین خورشید و ماه در شما می‌شود.

این سبک یوگا فراگیرترین سبک یوگا است که با تنفس آغاز می‌شود و حرکت و پوزیشن‌های متفاوتی دارد که از آسان به پیشرفته می‌رود و بسیار نیز لذت‌بخش می‌باشد همچنین سبک‌های متفاوتی از تنفس را به شما آموزش می‌دهد و با آرام کردن بدن تمرین و کلاس به پایان می‌رسد.

فواید هاتا یوگا:

  • آرامش روحی
  • کاهش استرس
  • حرکات اصلاحی فرم بدن
  • آگاهی از بدن
  • خواب راحت‌تر
  • از بین بردن کمر درد و گردن درد
انواع سبک یوگا

اشتانگا یوگا:

از سبک‌های سخت یوگا می‌باشد که بسیار به فرم دهی بدن کمک می‌کند و هنگام یوگا از ابزار کمکی نیز می‌توانید کمک بگیرید.

این روش نیز شامل تنفس، باز کردن قفل و گرفتگی‌های بدن و باعث باز کردن کانال‌های انرژی می‌شود.

شامل حرکات کششی قدرتی و خم به عقب نیز می‌باشد.

سبک‌های بسیار مختلفی از یوگا وجود دارند که با مطالعه بیشتر و با توجه به علاقه شخصی و محدودیت حرکتی خودتون می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

نکته: در تحقیقات جدید ثابت شده است که حرکات سنگین خم به عقب یوگا در دراز مدت آسیب‌زاهستند پس تا زمانی که کاملا به بدن خودتون آگاه نیستید از انجام حرکات سخت و خم به عقب‌های پیشرفته خودداری کنید.

در نهایت امر با فعالیت‌های کوچک مانند صبح زود بیدار شدن و انجام حتی ابتدایی‌ترین و بیسیک‌ترین حرکات کششی یوگا معجزه بهتر زندگی کردن را به خودتون هدیه بدهید و برای بدن و ذهن خود احترام قائل باشید و با انجام این رویه به بهبود وسواس فکری خود کمک کنید.

در کورونا سعی کنید هرچه بیشتر از آموزش‌های آنلاین بهره بگیرید.

به قلم پارمیدا منصوری